Kans 11 sterren december-kalender

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 107

Kans 11 sterren december-kalender

Hallo :eusa_whistle: ,

Ik heb een december-kalender, en ik vraag me af hoe groot de kans is om 100.000 EURO te winnen.

Ik ga het proberen uit te rekenen, maar weet dat ik nooit ben afgestudeerd hè (A).

Gegevens:

30 krasloten op één kalender

11 mogelijkheden per kraslot

De kans op 1 lot is dus 9.09 % procent om een ster te krijgen (elf sterren betekent 100.000 EURO).

Hier zit ik vast. Hoe reken je nu verder uit, gegeven dat de kalender 30 krasloten heeft, hoeveel kans het over het algemeen is dat je 11 sterren krijgt?

----------------
This old world still looks the same.

Berichten: 8.614

Re: Kans 11 sterren december-kalender

Je zult toch iets meer informatie moeten geven. Wat kun je bijvoorbeeld allemaal krassen (ster/geen ster of is er bij geen ster nog een verder onderscheid)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 55

Re: Kans 11 sterren december-kalender

en komt ieder figuur wel het zelfde aantal keer voor?

wat ons voornamelijk interesseert is hoeveel kans je hebt om een ster te zien als je krast

of bedoel je dat met 11 mogelijkheden per kraslot

en slechts één van die mogelijkheid is het goede?

zo ja, dan heb je (1/11)^30 kans dat je bij die 30 allemaal de goeie hebt

maar hoe je precies berekent dat er 11 goed zijn van de 30 weet ik niet direct.
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Berichten: 107

Re: Kans 11 sterren december-kalender

Wat ik bedoel is dat je per kraslot 11 mogelijkheden hebt (krans, slee, kerstbal, ster, enz). Er zijn 30 krasloten. Om 100.000 EURO te winnen moet je uit die 30 krasloten bij elkaar 11 sterren krassen.

----------------

Now playing: You Me At Six - You've Made Your Bed
This old world still looks the same.

Berichten: 7.068

Re: Kans 11 sterren december-kalender

Ik heb een december-kalender, en ik vraag me af hoe groot de kans is om 100.000 EURO te winnen.
In het prijzenschema kun je aflezen dat er 2 miljoen loten zijn. Er staat ook dat er 2 loten zijn waarmee je 100000 euro wint. De kans is dus \(10^{-6}\).

Als de situatie zo was als eerst verondersteld werd (alle symbolen even waarschijnlijk) dan zou de kans op winst gelijk zijn aan:
\(\sum_{k = 11}^{31} {31 \choose k} \left(\frac{1}{11}\right)^k \left(\frac{10}{11}\right)^{(31-k)} \approx 5.3 \cdot 10^{-5}\)
Volgens mij heeft december 31 dagen...

Berichten: 55

Re: Kans 11 sterren december-kalender

Kan je even vermelden hoe je die formule moet interpreteren?
\(\sum_{k = 11}^{31} {31 \choose k} \left(\frac{1}{11}\right)^k \left(\frac{10}{11}\right)^{(31-k)} \approx 5.3 \cdot 10^{-5}\)
want ik raak er niet zo heel goed aan uit
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Berichten: 7.068

Re: Kans 11 sterren december-kalender


Reageer