Stelsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

Stelsels

Ik zit met een aantal 'lastigere' stelsel om op te lossen, men vraagt enkel om te geven hoe groot F is, dus F = ...

Ik (onder andere) heb gehoord over de methode van Gauss, maar ken deze niet, verder probeer ik ze op te lossen op de klassieke manier (met veel reken en schrijfwerk dus). Ik zou graag jullie mening horen over welke de gangbare methoden zijn en of jullie dieven zouden kunnen uitleggen, zoals de methode van Gauss.

Hier 2 voorbeelden, de eerste heb ik al opgelost op de oude manier dus, de tweede geprobeerd, maar ik bekom daar een foutieve oplossing, misschien een rekenfoutje (hoewel ik er moet bij zeggen dat als jullie daar ook niet de oplossing bekomen het aan mij zal liggen door een verkeerd stelsel opgesteld te hebben.) Het betreft hier toevallig stelsels met 6 onbekenden en 6 vgl, sommige opgaven zijn met meer of minder, maar ik veronderstel dat de methodes ook toepasbaar zijn op deze.

Hier zijn ze, oplossing voor F geven:

Opgave 1:

F - W1 - cos(45°) * S =0

-100 - R1 - sin(45°) * S= 0

cos(45°) * S - R2 = 0

- 600 - W2 + sin(45°) * S = 0

W1 = 0,25 * R1

W2 = 0,25 * R2

(Opl: F = 1025)

Opgave 2:

4/5F + 4/5W1 - 3/5R1 - 4/5S = 0

3/5F - 20 + 4/5R1 + 3/5W1 - 3/5S = 0

4/5S - 3/5R2 + 4/5W2 =0

3/5S + 4/5R2 - 25 + 3/5 W2 = 0

W1 = 1/4R1

W2 = 3/10R2

(Oplossing: F = 37)

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Berichten: 8.614

Re: Stelsels

EDIT: Je tweede stelsel is correct. In matrixvorm wordt dat (met in de kolommen F, W1, W2, R1, R2 en S:
\(\left[\begin{array}{cccccc|c}\frac45 & \frac45 & 0 & -\frac35 & 0 & -\frac45 & 0 \\&&&&&&\\\frac35 & \frac35 & 0 & \frac45 & 0 & -\frac35 & 20 \\&&&&&&\\0 & 0 & \frac45 & 0 & -\frac35 & \frac45 & 0 \\&&&&&&\\0 & 0 & \frac35 & 0 & \frac45 & \frac35 & 25 \\&&&&&&\\0 & 1 & 0 & \frac14 & 0 & 0 & 0 \\&&&&&&\\0 & 0 & 1 & 0 & \frac{3}{10} & 0 & 0 \end{array}\right]\)
PS: Ben je bekend met matrices? Indien niet, dan loont het niet de moeite om de methode van Gauss uit te leggen, omdat die voorkennis over matrices vereist.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stelsels

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 15

Re: Stelsels

Klintersaas schreef:Voor het tweede stelsel vind ik inderdaad geen oplossing. Geef de volledige opgave eens, zodat we je stelsel kunnen controleren.

PS: Ben je bekend met matrices? Indien niet, dan loont het niet de moeite om de methode van Gauss uit te leggen, omdat die voorkennis over matrices vereist.
Ja, ik kan met matrices werken. Zoals ik al zei, het zijn zelf opgestelde stelsels adhv een tekening, hoogst waarschijnlijk een foutje gemaakt.

Opgave: maak vrij en bereken F, het stelsel dat ik had opgesteld + mijn tekening voor de situatie dat ze naar beneden bewegen, bij kleine F dus.

Edit: Ik heb ze ingescand, maar blijkbaar zijn ze te groot om bij te voegen.

Bedankt.

Berichten: 8.614

Re: Stelsels

Bij het controleren maakte ik eerst zelf een foutje. Je stelsel is correct. Voor het stelsel in matrixvorm: zie bovenstaande post.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stelsels

Ik heb ze ingescand, maar blijkbaar zijn ze te groot om bij te voegen.
Daar is betrekkelijk eenvoudig wat aan te doen, bijvoorbeeld in Paintdotnet, maar mogelijk ook al in je scannersoftware.

Om te beginnen alle overtollige oppervlakte wegsnijden.

Dan eens een ruisonderdrukker erop loslaten

vervolgens als Gifje opslaan ipv de BMP zoals een scanner doet

dan het formaat eens terugbrengen tot afmetingen waarbij het nog leesbaar blijft.

Voor schrift op wit papier kom je zo al gauw in de buurt van 100 kB oid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Stelsels

Zou je me iets meer info kunnen geven over de methode en hoe ze wordt toegepast op dit voorbeeld?

Bedankt voor de hulp.

Ook bedankt voor de tips ivm het downsizen, toch nog 1 klein dingetje: het is slechts 50kb.

Berichten: 88

Re: Stelsels

Ik weet niet echt of dit juist is. Maar als ie Texas Instruments TI-84 of een ander rekenmachine gebruikt.

Dan zou hij toch methode van Gauss kunnen gebruiken met [rref(] functie te vinden:

2nd matrix --> Math -->B: rref(

Nog eens, ik weet niet of dit echt klopt. Iemand die het wel weet?

Berichten: 15

Re: Stelsels

het kwam plots in me op dat ik over een oude photobucket account beschik:

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 15

Re: Stelsels

Ik ben van plan zo'n TI-84 aan te schaffen, maar ik moet het met de hand kunnen, vandaar dat ik om wat uitleg vraag ivm met de methode van Gauss of andere methoden om deze stelsels op te lossen.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsels

Wat neem je voor g?

Berichten: 15

Re: Stelsels

Normaal 9,81; maar men heeft me gezegd voor de gemakkelijkheid 10m/s2 te gebruiken.

Berichten: 88

Re: Stelsels

Klintersaas schreef:EDIT: Je tweede stelsel is correct. In matrixvorm wordt dat (met in de kolommen F, W1, W2, R1, R2 en S:
\(\left[\begin{array}{cccccc|c}\frac45 & \frac45 & 0 & -\frac35 & 0 & -\frac45 & 0 \\&&&&&&\\\frac35 & \frac35 & 0 & \frac45 & 0 & -\frac35 & 20 \\&&&&&&\\0 & 0 & \frac45 & 0 & -\frac35 & \frac45 & 0 \\&&&&&&\\0 & 0 & \frac35 & 0 & \frac45 & \frac35 & 25 \\&&&&&&\\0 & 1 & 0 & \frac14 & 0 & 0 & 0 \\&&&&&&\\0 & 0 & 1 & 0 & \frac{3}{10} & 0 & 0 \end{array}\right]\)
PS: Ben je bekend met matrices? Indien niet, dan loont het niet de moeite om de methode van Gauss uit te leggen, omdat die voorkennis over matrices vereist.
Voor de methode van gauss is er toch niet al te veel kennis van matrices nodig. En hierbij zijn het redelijke makkelijke rijtransformaties. Het vraagt dan niet om zo veel uitleg.

Ik zou je wel een voorbeeld kunnen geven van methode van Gauss. Misschien snap je het daarmee al.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Stelsels

Dan klopt je antwoord.

Moeten jullie het rekenproces automatiseren, waarom anders een 6x6 matrix? De verg zijn zo eenvoudig dat enig 'handwerk' al voldoende is.

Berichten: 15

Re: Stelsels

Het zou erg handig zijn als u het eventueel theoretisch en aan de hand van 1 vd 2 voorbeelden die ik postte zou kunnen uitleggen. Ook als u nog andere methoden kan aanbevelen zou ik er over deze meer willen weten.

Bedankt.

Reageer