Effect boos worden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 88

Effect boos worden?

Ik heb ooit eens een film gezien waar de hoofdrol speler zei: "Ik word niet graag boos. Als je boos wordt, wordt er een bepaald stof geproduceerd [hij noemde het, maar ik ben het vergeten] dat je IQ verlaagt"

Klopt dit? Zo niet, hoe zou je IQ kunnen verlagen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Effect boos worden?

Adrenaline = epinefrine (f=ph)

Het spul verhoogt je alertheid maar heeft geen invloed op je IQ.

Berichten: 83

Re: Effect boos worden?

Het is weldegelijk zo dat boosheid/ woede en angst je denkvermogen blokkeert.

Wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, wel eigen ervaring en ervaringen van anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Effect boos worden?

Ik heb ooit eens een film gezien waar de hoofdrol speler zei: "Ik word niet graag boos. Als je boos wordt, wordt er een bepaald stof geproduceerd [hij noemde het, maar ik ben het vergeten] dat je IQ verlaagt"
Vermoedelijk gaat het om (Nor)adrenaline, zoals Thermo al aanhaalde.
Klopt dit?
Neen, het IQ wordt er niet door verlaagd.
Zo niet, hoe zou je IQ kunnen verlagen?
Boosheid beïnvloedt het IQ niet, ook niet via de afgifte van bepaalde hormonen.

Teveel arousal (opwinding) zal wel bepaalde prestaties, zeker als het gaat om het leveren van 'moeilijke' prestaties, in de negatieve zin beïnvloeden bv.: als je op zo'n moment piano moet spelen en je bent erg boos, dan zal jouw prestatie hier vermoedelijk onder lijden

Maar dit alles heeft niets te maken met het IQ van iemand. Deze zal daardoor niet beïnvloed worden.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Effect boos worden?

Ik denk eerlijk gezegd dat serotonine bedoeld wordt in plaats van noradrenaline. Serotonine komt bij woede vrij om zo je prefrontale cortex te exciteren die ervoor zorgt dat je deze woede onder controle kunt krijgen.

Hoge serotoninespiegels zijn wel degelijk geassocieerd met een laag intelligentieniveau:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3215881

Het is natuurlijk niet zo dat het extra vrijmaken van serotonine leidt tot een lager IQ, maar het komt uit een film en is vast gechargeerd en grappig bedoeld.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Effect boos worden?

Ik denk eerlijk gezegd dat serotonine bedoeld wordt in plaats van noradrenaline. Serotonine komt bij woede vrij om zo je prefrontale cortex te exciteren die ervoor zorgt dat je deze woede onder controle kunt krijgen.


Ik weet dat Serotonine een neurotransmitter is die nog niet goed begrepen is wat betreft z'n functie. En dat een lage serotonine vrijzetting gecorreleerd is met een hogere agressie...

Zo zetten de hersenen inderdaad blijkbaar Serotonine vrij bij agressief gedrag, maar hebben agressieve mensen een lage(!) Serotonine concentratie...

Mogelijke verklaringen zijn:

(1) serotonine vrijgave gedurende agressie betekent niet dat serotonine dit agressieve gedrag veroorzaakt

(2) er wordt altijd serotonine vrijgegeven gedurende sociale interacties

(uit: 9th edition: biological psychology van Kalat)
Hoge serotoninespiegels zijn wel degelijk geassocieerd met een laag intelligentieniveau:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3215881

Het is natuurlijk niet zo dat het extra vrijmaken van serotonine leidt tot een lager IQ, maar het komt uit een film en is vast gechargeerd en grappig bedoeld.
Blood serotonin (5HT) has been shown to be elevated in 30% of autistic children and 50% of severely mentally retarded children. Ninety-eight normal adult subjects were studied to determine if there was an inverse relationship between whole blood 5HT in normal adults of average and above-average intelligence. There was a trend toward a negative correlation between whole blood 5HT and Vocabulary scores that would not account for hyperserotonemia in autistic or mentally retarded individuals...
Je haalt volkomen terecht het woord 'geassocieerd' aan... Een correlatie die helemaal geen oorzaak - gevolg aangeeft, en ook geen rekening houdt met een 3de (onbekende) factor die zowel zorgt voor een hoog serotonine als voor een lager IQ...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 88

Re: Effect boos worden?

Dank je wel voor uitleg. Ik ben al wat verder. :eusa_whistle:

Reageer