Transcendentaal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Transcendentaal

Omdat de mogelijkheid ontbreekt dit bericht onder het subforum Filosofie te plaatsen ben ik ''genoodzaakt'' het onder de formele vakwetenschap Wiskunde te zetten.

Ik wil mij van het metafysische jargon onthouden, mijn vraag is de volgende*

Ter verheldering van mijn vraag meldt ik eerst de vertaling van het begrip transcendentaal :

trans·cen·den·taal

betrekking hebbend, gericht op het te boven gaan van de grens van de zintuiglijke waarneming

* Is wiskundige kennis transcendentaal (zonder het een semantische kwestie te laten worden)?

Ik ben geneigd ja tegen te zeggen, aangezien er bij de wiskunde geen zintuiglijke aangelegenheid te pas komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transcendentaal

Is wiskundige kennis transcendentaal
Wiskunde is een veredelde vorm van denksport. Zonder ogen en oren kun je geen kennis nemen van de definities en 'spelregels'. Wiskunde is mijn beleving nog transcedentaal noch metafysisch.

De metafysica beschrijft een wereld die buiten onze zintuiglijke waarnemingen ligt.

Re: Transcendentaal

Bij transcendentaal denk ik aan iets dat niet zichtbaar is maar toch in de werkelijkheid bestaat.

Biij wiskundige begrippen denk ik ook aan iets dat niet zichtbaar is, maar in de werkelijkheid ook niet bestaat. Het bestaat slechts in de gedachten van mensen. Toegepaste wetenschappers zien die begrippen vervolgens als benaderingen voor de werkelijkheid of als exacte begrippen voor een niet bestaande perfectere (wiskundige) wereld.

Reageer