Springen naar inhoud

hoe werkt de Thermodynamica

• Log in om te kunnen reageren

Mart1jn

Mart1jn

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2004 - 16:52

heej,

ik ben nog niet zo heel goed in dit soort onderwerpen, en wat een groot gemis is, is dat ik niet goed snap hoe nou de Thermodynamica werkt,
kan iemand, of kunnen jullie dit mij uitleggen?
alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 12 februari 2004 - 23:02

Martijn, je vraagt nu iets over een compleet vakgebied (welke een van de meest uitgebreide is) waar duizenden boeken over geschreven zijn. Niemand kan je hier dus een antwoord op geven.

Mart1jn

Mart1jn

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2004 - 15:53

kan iemand mij dan de 1e hoofdwet van de thermodynamica uitleggen???

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2004 - 15:54

Zozo, wat dacht je ervan om even te zoeken met Google op "first law of thermodynamics"

Het leven is zo simpel als je maar weet waar je zoeken moet...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2004 - 22:08

Ken je de 0de wet al?

Lees eens een boek zou ik zeggen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2004 - 22:26

eerste wet zegt gewoon dat energie niet weg kan gaan, noch te voor schijn getoverd kan worden.

zie het alsof energie in een enorm groot vat zit met heel veel kleine compartimenten die in elkaar overvloeien. Energie kan er niet uit, noch nieuwe energie kan erin. het kan wel omgevormd worden tot een andere variant (bv chemische in thermische) en gaat het dus in een ander compartiment binnen in een vat.

voor de rest: vold de raad van de anderen op. thermodynamica is een redelijk groot hoofdstuk zowel binnen de scheikunde als binnen de natuurkunde.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

joris

joris

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2004 - 11:38

http://www.entropylaw.com/index.html

nu snapt ge de eerste wet :?: :shock:
dit gaat over de 2de wet

Sigmund

Sigmund

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2004 - 08:27

Even voor de duidelijkheid:

De eerste hoofdwed is dus de wet van behoud van energie , er kan geen ernergie verloren gaan, noch kan er energie uit het nieuts ontstaan. Het is echter wel mogelijk de ene vorm van energie in een andere te doen overgaan. U = Q(toe) - W(1->2)

Volgens de tweede hoofdwet is het echter niet mogelijk om alle toegevoegde warmte in arbeid om te zetten. dit betekent dat Q(2) niet gelijk is aan 0, zodat Q(1)>sigmaW en het thermisch rendement kleiner moet zijn dan 100%. De tweede hfdwet is dus een beperking van de eerste hoofdwet, want een machine met een thermisch rendement van 100% is niet in tegenspraak met de eerste hoofdwet.

Ruud

Ruud

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2004 - 16:31

maar over dat er geen energie uit het niks kan komen
ik had in de scientific american (special issue, september 2004) gelezen dat
op een zeer kleine schaal, dat er dan uit de ruimte, vacuum (niets)
toch virtuele deeltjes-anti deeltjes gewoon uit het niets onstaan. maar deze vernietigen zich zelf weer naar korte tijd.
Hoe zit dat dan?
want ik dacht dat hierdoor ook hawking straling onstaat. door die deeltjes
en als er dan een van die 2 deeltjes in het zwart gaat de andere dan overblijft onvernietigd, en die is uit het niets gekomen.
dan komt er toch energie bij?
licht is flauw hoe harder jij gaat hoe harder licht gaat

• Gast

Geplaatst op 30 september 2004 - 17:17

op een zeer kleine schaal, dat er dan uit de ruimte, vacuum (niets) toch virtuele deeltjes-anti deeltjes gewoon uit het niets onstaan. maar deze vernietigen zich zelf weer naar korte tijd

je bent nu met quantummechanica bezig, de thermodynamica speelt zich op een grotere schaal af en zijn dus ook niet met elkaar te vergelijken.

En virtuele deeltjes-anti deeltjes. Wat moet ik mij met virtueel voorstellen (ben niet zo thuis in de QM)?

• Gast

Geplaatst op 01 oktober 2004 - 14:42

Ik heb het zelf geleerd uit het boek:
"Thermodynamics and an introduction to thermostatistics." (2e druk)
Geschreven door Herbert B. Callen.
ISBN: 0-471-86256-8

Een (naar mijn bescheiden mening) goed boek dat vanuit een intuitief beeld van warmte en een aantal postulaten stap voor stap alles uitlegt.
Veel (reken)voorbeelden en oefenvraagstukken.
Twee nadelen, het boek is zoals de titel denk ik al verraad :?: in het Engels geschreven en je hebt wel een redelijke wiskundige voorkennis nodig om het te kunnen volgen. Dingen als (partieel)differentieren/intergreren, gradient en zo nog wat termen worden in dit boek als bekend veronderstelt.

Verder zijn er zat andere boeken over geschreven waarvan vast ook wel wat in het Nederlands. En zoals altijd doet een 'googeltje' ook hier wonderen. :shock:

Veel succes, ik vind dit persoonlijk een van de leukste onderdelen van de natuurkunde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures