Warmte uit water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Warmte uit water

Dag iedereen,

Ik heb verschillende bassins met koelwater van ongeveer 30-35°C, dit zou moeten gekoeld worden om terug te hergebruiken. het gaat om bassins van meer dan 20 000 liter water, naar mijn mening gaat er veel energie verloren uit zo'n massa water bij het afkoelen... Iemand een idee als je die energie op 1 of andere manier kan hergebruiken door bijvoorbeeld om te zetten naar elektrische energie?

Berichten: 389

Re: Warmte uit water

Iemand een idee als je die energie op 1 of andere manier kan hergebruiken door bijvoorbeeld om te zetten naar elektrische energie?
Elektrische energie is moeilijk om zo een lage temperatuur, hoewel men tegenwoordig met warmtekoppeling wel energie haalt uit voorbijgangers op straat tijdens een vriesdag. Hoe dit in zijn werk gaat, dat weet ik niet juist.

Nu, een eenvoudige oplossing is je buizen voor warm water voor bijvoorbeeld de chauffage of het sanitair langs daar te sturen. Dan is dit water al beter opgewarmt dan de 12 graden die het heeft als het uit de grond komt, en moet je dit al minder bijstoken.

Berichten: 7

Re: Warmte uit water

Het is idd een simpele oplossing die je aanbied, maar met een debiet van 30 000 liter warm koelwater per uur is dit niet optimaal (om het koelwater te hergebruiken).

In de zomer hebben we trouwens ook het probleem dat het koelwater niet tijdig genoeg kan terug gekoeld worden en we moeten overschakelen op stadswater (wat een enorme kost is), weet je hierop een oplossing?

Ik had gedacht om blokken is in de bassins te gooien, maar hoe verkijg je die.....

Berichten: 2.746

Re: Warmte uit water

Dat is zéér veel energie, maar niet gemakkelijk te gebruiken. Elektrisch mag je inderdaad vergeten, tenzij je het nog eens gaat opwarmen. Is er in de buurt niets groots die moet verwarmd worden? Bvb toevallig een buur die tuinbouwer is en veel serre's heeft. Want je hebt toch over als je je eigen huis zou verwarmen, en echt efficient zou dat niet zijn, de temperatuur is daarvoor iets te laag.

Berichten: 389

Re: Warmte uit water

Ik had gedacht om blokken is in de bassins te gooien, maar hoe verkijg je die.....
ijs verkrijg je door af te koelen met een ijskast. Dan kan je evengoed het water direct afkoelen door het bv. via een smoorklep

Oeie, 30 000 l/uur, das wel iets anders. Zoals stoker dus zegt, een enorme afleveraar. Praat eens met de gemeente. Het voordeel van deze tijden van klimaatsopwarming, is dat ze nu zullen staan springen om het volk te melden dat ze zwemmen in een zwembad met een verwarming die twee vliegen in één klap slaagt. Als er een verkavelingsproject op til staat, in tijden van passiefwoningen die teren op lage temperatuur watercirculatie, zou je warmte wel eens een besparing kunnen zijn ten opzichte van het boren voor geothermiek. Eén huis is inderdaad wat weinig.

Berichten: 2.746

Re: Warmte uit water

mogen we weten wat je juist koelt en met welke vermogens je werkt?

Berichten: 7

Re: Warmte uit water

mogen we weten wat je juist koelt en met welke vermogens je werkt?


Het gaat over het koelen van broedmachines, de eieren zitten ongeveer 3 weken in de machine, na enkele dagen verwarmen moet je beginnen met koelen omdat het embryo in het ei zelf warmte ontwikkelt; vandaar dat zoveel koelwater nodig is.... Wat bedoel je met welke vermogens ik werk? het debiet van het nodige koelwater is afhankelijk van de temperatuur buiten, aantal machines die aanstaan.... Maar in een zomersituatie kan het dus gaan over 30 000l/h die nodig is om te koelen. Het warme koelwater wordt opgeslagen in grote bassins en na afkoeling hergebruikt...

Berichten: 2.746

Re: Warmte uit water

welja, het vermogen waarnaar ik verwees zou dan slaan op de warmte die de kuikens produceren.

Na wind en zonne-energie, nu: kuiken-energie!

Maar als ik het goed lees heb je geen actieve koeling van dat koelwater, je laat het gewoon in een tank buiten staan?

Het meest logische in jouw situatie: de broedmachine de eerste dagen verwarmen met de warmte die je wint de weken daarna. Maar het hangt er wat vanaf, hoeveel broedmachines je hebt en hoe ze op elkaar zijn afgestemd.

Berichten: 7

Re: Warmte uit water

ja, de bassins zitten onder de grond. De machines worden verwarmd met elektrische weerstanden. mss iets zoeken om dat warme koelwater te gebruiken om machines op te warmen...

Dit is stof om over na te denken, bedankt!

Berichten: 389

Re: Warmte uit water

ja, de bassins zitten onder de grond. De machines worden verwarmd met elektrische weerstanden. mss iets zoeken om dat warme koelwater te gebruiken om machines op te warmen...
Ik weet niet tot welke temperatuur u broedmachines moeten opwarmen, maar ge kunt dat water best wel gebruiken om tot pakweg 30 graden te verwarmen, dan moet ge zoveel niet elektrisch stoken (door circulatie van warm op 30 graden)

Ten tweede, gebruikt gij geen radiatoren om uw koelwater sneller af te koelen aan de lucht? Als ge zuiver vertrouwd op de grote massa water, hebt ge significant meer water nodig, dan dat ge de warmte eenvoudiger afvoert.

Reageer