Snijpunt én horizontale asymptoot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Snijpunt

Ik heb morgen een wiskunde toets en ik begrijp nog iets niet. Misschien is het voor jullie heel makkelijk, maar ik heb het nog niet helemaal door.

De vraag is:

Bepaal van de volgende functies het snijpunt met de y-as én de horizontale asymptoot:

a. y = 7·(3/8)*-1

b. y= 5-8·(0,36)*

Ik heb het antwoord wel, maar een duidelijke uitleg niet. Wie zou mij deze som stap voor stap kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!

Ps. het *-teken is tot de macht teken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Snijpunt

Verplaatst naar huiswerk.

Ontbreken de x'jes niet in je functievoorschriften...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Snijpunt

TD schreef:Verplaatst naar huiswerk.

Ontbreken de x'jes niet in je functievoorschriften...?
De *-tjes zijn de x-en. Ik kon geen andere vinden :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Snijpunt

Geef dan opnieuw de functies maar wel met de x'en.

Bv 2^x, 2^(x+2) enz.

Met LaTeX:
\( 2^x\)
\( 2^{x+2}\)

Berichten: 4

Re: Snijpunt

a. y = 7·(3/8)^x-1

b. y= 5-8·(0,36)^x

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Snijpunt

Wat is de asymptoot van 2^x en waarom?

Geef ook aan: horizontale, verticale of schuine asymptoot.

Berichten: 4

Re: Snijpunt

Safe schreef:Wat is de asymptoot van 2^x en waarom?

Geef ook aan: horizontale, verticale of schuine asymptoot.
Ik zou het niet weten, dat wordt ook niet gevraagd.

Ik zal het antwoord alvast geven, om het duidelijker te maken, mijn wiskunde-docent had als antwoord:

a. snijpunt met de y-as: x=0

y=7·(3/8)^°-1 = 6

dus: (0,6)

H.A (horizontale asymptoot) : (wij moeten dit dan uitrekenen met de GRM via TableStart=0, Tbl =1000)

b. snijpunt met de y-as: x=0

y= 5-8·(0,36)^° = -3

dus: (0,-3)

Ik weet niet of jullie hiermee bekend zijn, maar zoniet, moeten jullie het even zeggen, dan heeft het verder geen zin!

Berichten: 8.614

Re: Snijpunt

Ik zou het niet weten, dat wordt ook niet gevraagd.
Dat wordt inderdaad niet gevraagd, maar het helpt om inzicht te verwerven in de opgave.
Sympa schreef:[...]

Ik weet niet of jullie hiermee bekend zijn, maar zoniet, moeten jullie het even zeggen, dan heeft het verder geen zin!
Ik ben inderdaad bekend met het vinden van asymptoten via een GRM, maar wat jij noteert is me volkomen onduidelijk. Bovendien is het compleet onzinnig om je rekenmachine te gebruiken zonder te weten wat je precies aan het doen bent. Daarom allereerst: hoe vind je een (horizontale) asymptoot zonder rekenmachine?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Snijpunt

Sympa schreef:Ik zal het antwoord alvast geven, om het duidelijker te maken, mijn wiskunde-docent had als antwoord:

a. snijpunt met de y-as: x=0

y=7·(3/8)^°-1 = 6

dus: (0,6)

H.A (horizontale asymptoot) : (wij moeten dit dan uitrekenen met de GRM via TableStart=0, Tbl =1000)

b. snijpunt met de y-as: x=0

y= 5-8·(0,36)^° = -3

dus: (0,-3)

Ik weet niet of jullie hiermee bekend zijn, maar zoniet, moeten jullie het even zeggen, dan heeft het verder geen zin!
We zijn (gelukkig) in staat om de vragen, zoals gesteld, te kunnen beantwoorden.

Maar dat doen we niet, we willen je wel helpen met je vragen mits je mee wilt denken. We geven geen uitwerkingen, maw we maken je huiswerk niet.

Dus: heb je vraag over over het snijpunt met de y-as?

Waarom moet je de horizontale asymptoot op die manier bepalen. Je moet, als je het begrijpt, dat zonder enig rekenwerk kunnen zeggen en opschrijven.

De manier met de GRM is, op z'n hoogst, ter controle.

Ken je de grafiek van y=2^x? Kan je 'm met de hand schetsen?

Zeflde vragen voor y=(1/2)^x.

Berichten: 389

Re: Snijpunt

(wij moeten dit dan uitrekenen met de GRM via TableStart=0, Tbl =1000)
Dit uitrekenen met de GRM is inderdaad niet bijster wiskundig. Het is erg dat de leraar dit als verplichte opdracht geeft.

y = 7·(3/8)^x-1

Denk om te beginnen eens na: in welke volgorde zou je alles berekenen? Stel, ge krijgt een waarde voor X, en uw rekenmachine kan geen tussenstappen onthouden maar ge moet alle termen opschrijven en op het einde alles samentellen. Welke deeltjes gaat gij achtereenvolgens allemaal uitrekenen?

Reageer