Kankerverwekkend

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Kankerverwekkend

Laatst vertelde een vriend van me dat er heel wat kankerverwekkende stoffen in frisdranken zit. Ik denk hierbij vooral aan kunstmatige zoetstoffen.

Heeft hier nog iemand van gehoord??

Berichten: 9

Re: Kankerverwekkend

Als ik alles zou moeten geloven zou ik nu niks meer kunnen eten en drinken. Het is net als die mobieltjes daar zijn ze nu nog steeds niet zeker van of het kankerverwekkend is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kankerverwekkend

Het klopt wel ergens wat je zegt, de welgekende kleurstoffen enzo (de E's in voedingsstoffen) zijn ook kankerverwekkend (in grote proporties wel te verstaan)

Maar dat is bij alle stoffen wel een beetje als je er teveel van opneemt ... Teweinig is niet gezond en teveel ook niet, dus als je alles met mate gebruikt zal je er geen last van ondervinden :wink:

Btw, radioactieve straling is ook ongezond, toch ontstaat er bij het oplichten van lichtgevende uurwerken, het kijken van tv enzo ook radioactieve straling ... Het is maar hoe je het bekijkt :shock:

Berichten: 249

Re: Kankerverwekkend

Misschien is het zinnig om te google-en op Aspartaam, zit geloof ik ook in cola-light etc.

c.a. 2 jaar geleden heb ik es gekeken naar wat dat was, en toen heb 'k best negatieve resultaten gevonden.

Zo goed als ik me kan herinneren ( dus ik kan me vergissen), zou aspartaam o.a. bestaan uit mierenzuur en formaline. Mierenzuur wordt/werd vaker gebruikt in schoonmaak middelen. Formaline zou behoorlijk giftig zijn. 'k dacht dat ze ook niet afbreekbaar waren door het lichaam. Merk op dat 'k dus de plank mis kan slaan, daar het zolang geleden is.

Zoek maar op aspartaam en vorm je eigen menig zou 'k zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kankerverwekkend

Het klopt wel ergens wat je zegt, de welgekende kleurstoffen enzo (de E's in voedingsstoffen) zijn ook kankerverwekkend (in grote proporties wel te verstaan)
Welke? Bron ?

Kankerverwekkende stoffen zijn in elke hoeveelheid kankerverwekkend, hoewel het natuurlijk wel zo is dat het risico om daadwerkelijk kanker te krijgen groter wordt naarmate de blootstelling groter is.
Maar dat is bij alle stoffen wel een beetje als je er teveel van opneemt
Elke stof is schadelijk in een te grote hoeveelheid, zelfs water of zuurstof. Maar het is niet zo dat elke stof kankerverwekkend is in een grote hoeveelheid.

Aspartaam is zo grondig onderzocht op nare eigenschappen als kankerverwekkendheid dat je gerust kunt uitsluiten dat deze stof kanker opwekt. Als cola light kanker zou veroorzaken dan ligt dat in elk geval niet aan de aspartaam, maar waarschijnlijker aan de vele (natuurlijke) smaakstoffen waar aanzienlijk minder over bekend is.
Zo goed als ik me kan herinneren ( dus ik kan me vergissen), zou aspartaam o.a. bestaan uit mierenzuur en formaline.
Dat is uiteraard volslagen onzin! Aspartaam is een soort eiwit dat bestaat uit twee aminozuren die ook gewoon in onze voeding voorkomen. Het lichaam verwerkt aspartaam dan ook net zoals ze andere eiwitten verwerkt. Wel is het zo dat sommige mensen bang worden van de aanduiding "bevat een bron van fenylalanine" die je op producten met aspartaam ziet. Fenylalanine is echter een gewoon aminozuur dat in alle eiwitten die we in onze voeding naar binnen werken (peulvruchten, zuivel, vlees, vis) zit, maar voor mensen met de zeldzame stofwisselingsziekte PKU is het noodzakelijk te weten hoeveel ze van dit aminozuur naar binnen krijgen omdat ze een teveel van deze stof niet kunnen verwerken. Zie bijvoorbeeld ook:

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi12.htm
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 249

Re: Kankerverwekkend

Maar goed dat 'k zo voorzichtig ben geweest.

Heb es ff ge-googeled, om te kijken of m'n geheugen me in de steek heeft gelaten.

B. Samenvatting van aspartaam en formaline onderzoek

Methanol wordt na het gebruik van aspartaam snel geabsorbeerd (Davoli 1986). Methanol wordt in het lichaam omgezet in formaline (Kavet 1990). Een gedeelte van de formaline wordt omgezet in mierenzuur en door het lichaam verwijderd (Kavet 1990). Trocho (1998) toonde aan dat aspartaam opname door knaagdieren in kleine hoeveelheden 10 mg/kg lichaamsgewicht, zorgt voor opeenhoping van formaline in lever, hersenen, nieren en andere gedeelten van het lichaam. De formaline was gebonden als "adducts" aan eiwit en DNA. Onderzoek bij mensen toonde aan dat de vorming van adducts kan ontstaan door blootstelling aan formaline

bron: http://www.aspartaam.nl/artikelen/scf2.html

Dit zal dus één van de aanleiding geweest zijn voor de: aspartaam, mierenzuur en formaline kreten, gedaan in m'n vorige bericht. :shock:

Voor de rest doe 'k geen uitspraken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kankerverwekkend

Het klopt wel ergens wat je zegt, de welgekende kleurstoffen enzo (de E's in voedingsstoffen) zijn ook kankerverwekkend (in grote proporties wel te verstaan)


Welke? Bron ?


M'n chemieboek :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kankerverwekkend

Methanol wordt na het gebruik van aspartaam snel geabsorbeerd


Heel interessant, maar wie gaat dan ook methanol drinken?

Het is ook waar dat cyaankali als je het met water inneemt sneller werkt, maar dat wil niet zeggen dat water dus schadelijk is!

Methanol is een zeer schadelijke stof die niet in de voeding thuishoort. Als je methanol binnenkrijgt wordt dit omgezet in formaldehyde dat inderdaad schadelijk is. Maar met aspartaam heeft dat helemaal niets te maken.

Het feit dat zelfs dit soort onwaarschijnlijke zaken bekend is geeft maar weer aan dat aspartaam een extreem goed onderzochte stof is.
M'n chemieboek
Hmm. Welke ? Weer eens tijd om een sarcastische brief te sturen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kankerverwekkend

Chemie + (twijfel er wel aan of het die was van dit jaar of vorig jaar)

Reageer