Scharnierende verbinding

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 117

Scharnierende verbinding

Hallo!

Indien 2 leden met elkaar verbonden worden in een zone die beduidend kleiner is dan de overdawrse afmetingen van de verboden elementen, mag men de verbinding als scharnierend beschouwen.

Een voorbeeld:

Afbeelding

Nu vraag ik mij af: Waarom mag dit?

In principe zijn dit wel stijve verbindingen.

Maar wat is de exacte reden dat dergelijke verbindingen geen grote buigende momenten kunnen overbrengen?

Ik zit in deze buurt te denken: reactiekrachten hebben kleinere hefboomarm => kleiner moment over te brengen

en tekeningetje:

Afbeelding

Klopt dit?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Scharnierende verbinding

Ja dat mag je.

Omgekeerd doet men: "Internal hinges may be modeled using a short element with low values of Jxx, Iyy, and Izz. " (Zie hier)

Een theoretisch benadering weet ik momenteel niet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Scharnierende verbinding

In principe bestaan er zelfs geen stijve verbindingen, noch scharnierende verbindingen. Dit zijn theoretische begrippen, want zelfs een boutverbinding is in staat enige momenten over te brengen, en zelfs bij een lasverbinding is enige hoekverdraaiing mogelijk.

Maar goed, half-stijve verbindingen houden wat meer rekenwerk in, en de voorgestelde aannames zijn veilig.

Berichten: 117

Re: Scharnierende verbinding

Bedankt!

Reageer