Vraag ivm Goniometrie...

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vraag ivm Goniometrie...

Ik heb hier een oud vraagje liggen van een wiskunde wedstrijd die ik graag probeer op te lossen, maar mijn kennis is niet zeker van het antwoord, kan iemand me mss zeggen welke van de 5 antwoorden kan kloppen?:

Als 2sin²x+5sin(-x)+2=0 dan is sin x gelijk aan:

1:1/2

2:-1/2

3:1/2 of 2

4:-1/2 of -2

5:(vierkw 2)/2

Thx,

Olivier

Berichten: 704

Re: Vraag ivm Goniometrie...

olivier-13 schreef:Ik heb hier een oud vraagje liggen van een wiskunde wedstrijd die ik graag probeer op te lossen, maar mijn kennis is niet zeker van het antwoord, kan iemand me mss zeggen welke van de 5 antwoorden kan kloppen?:

Als 2sin²x+5sin(-x)+2=0 dan is sin x gelijk aan:

1:1/2

2:-1/2

3:1/2 of 2

4:-1/2 of -2

5:(vierkw 2)/2

Thx,

Olivier
stel sin x = y, dan verkrijgen we een 2e graadsvergelijking en maak gebruik van de regel dat sin (-x) = -sin (x)

Re: Vraag ivm Goniometrie...

olivier-13 schreef:Ik heb hier een oud vraagje liggen van een wiskunde wedstrijd die ik graag probeer op te lossen, maar mijn kennis is niet zeker van het antwoord, kan iemand me mss zeggen welke van de 5 antwoorden kan kloppen?:

Als 2sin²x+5sin(-x)+2=0 dan is sin x gelijk aan:

1:1/2

2:-1/2

3:1/2 of 2

4:-1/2 of -2

5:(vierkw 2)/2

Thx,

Olivier
sin(-x)=-sinx dus

de vergelijking wordt

2sin²x-5sin(x)+2=0

nu stellen sinx=X en je weet nu wel...

Berichten: 704

Re: Vraag ivm Goniometrie...

we krijgen dus y = sin x

--> 2y^2 - 5y + 2 = 0

--> (2y - 1)(y - 2) = 0

--> 2y = 1 --> y = 1/2 en y = 2

--> antwoord 3

Berichten: 232

Re: Vraag ivm Goniometrie...

Hm, maar het domein van de sinusfunctie is toch [-1,1]? Dan is die 2 toch geen oplossing? Of wel? :shock:
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 7

Re: Vraag ivm Goniometrie...

Hm, maar het domein van de sinusfunctie is toch [-1,1]? Dan is die 2 toch geen oplossing? Of wel?   :shock:
Het domein van de sinusfunctie loopt van min oneindig tot oneindig. De sinusfunctie kan enkel waarden van -1 tot 1 aannemen, dus het bereik loopt van -1 tot 1.

2 is inderdaad geen oplossing omdat het bereik van de sinusfunctie [-1, 1] is. De uitgevoerde berekening is juist, maar wanneer je y = sin(x) stelt moet je ook nog opschrijven dat y slechts bepaalde waarden aan mag nemen. Namelijk de waarden in het gebied [-1,1]. Met deze voorwaarde volgt dan automatisch dat een van de oplossingen van de kwadratische vergelijking 2y^2-5y+2 = 0 niet kan, omdat deze niet in het toegestane gebied ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Vraag ivm Goniometrie...

Voortgaande op willem-jan:

sin(x)=2, wordt algemeen opgelost als x=arcsin(2).

Dat geeft dan ook de oplossing van de vergelijking: x=arcsin(x) en x=1/6* :shock:

Maar sin(x) heeft beperkingen en daarom voldoet arcsin(2) niet.

Enige juiste antwoord is x=1/6* ;) ofwel sin(x)=1/2
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 704

Re: Vraag ivm Goniometrie...

en toch vindt ik het een slechte vraag. want als je de vergelijking oplost dan volgt daaruit dat sin x = 2 en sinx = 1/2. Als je dan verder gaat kijken om een oplossing voor x te vinden, dan volgt dat sin x = 2 geen antwoord oplevert, vanwege het bereik van sin x.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Vraag ivm Goniometrie...

en toch vindt ik het een slechte vraag. want als je de vergelijking oplost dan volgt daaruit dat sin x = 2 en sinx = 1/2. Als je dan verder gaat kijken om een oplossing voor x te vinden, dan volgt dat sin x = 2 geen antwoord oplevert, vanwege het bereik van sin x.
Nou ja, ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar is dat niet juist de bedoeling? Het was tenslotte een vraag van een wiskundewedstrijd...

Maar je moet bij wiskunde altijd je antwoorden controleren; bij gebruik van gonioimetrische functies, ln-functies, wortelfunties en noem maar op. Deze vraag is hier geen uitzondering op.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 704

Re: Vraag ivm Goniometrie...

denk ook wel dat dat de bedoeling is geweest. Maar vindt dat ze dan beter hadden kunnen stellen: 'welke waarden kan sin x dan aannemen' of iets dergelijks.

Reageer