Springen naar inhoud

Stuwdruk van uitstromend gas berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Jurrie

Jurrie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2009 - 15:22

Hallo,

Kan iemand mij op weg helpen met het volgende: Voor een project (hetwelk ik in dit stadium nog niet kan toelichten) heb ik 400N stuwdruk nodig in horizontale richting. Hiervoor wil ik gebruikmaken van een duikfles van 12 liter/300 bar. Hoeveel seconden kan zo'n fles (in stilstand) deze stuwdruk leveren? En hoeveel seconden bij een horizontale snelheid van 7 m/s?

Groet,

Jurrie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TeunisTVM

TeunisTVM

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2009 - 15:58

Je stuwkracht is afhankelijk van de druk*maal oppervlak. F=pA
Hoeveel kracht je nodig hebt hangt compleet af van je situatie,massa, wrijvingskrachten e.d.
Als je een situatieschets kan geven met alle waardes en wat jij al berekent hebt kunnen we jou op weg helpen
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

Jurrie

Jurrie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2009 - 19:30

De stuwdruk van 400N die ik nodig heb is ontleend aan de alternatieven die er al zijn, een aandrijving met een motor met propeller. In de duikfles zit 12x300 liter (buiten)lucht = 3600 liter. Om dit als een straalmotor te laten werken zou ik dat gevoelsmatig door een buis van 40 cm. lang met een oppervlakte van 20 cm2 willen laten stromen. Hier schijnt bevriezing bij te kunnen optreden, moet ik misschien ook nog iets mee. Allereerst vraag ik me af hoelang deze stuwdruk geleverd kan worden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2009 - 12:33

De stuwdruk van 400N die ik nodig heb ..//.. Allereerst vraag ik me af hoelang deze stuwdruk geleverd kan worden.

in een simpele benadering hangt dat af van de snelheid waarmee je de lucht laat uitstromen.

F= ρ · Q · v

In eenheden:

LaTeX

korter:

LaTeX

Héél erg afgerond zit er 4 kg lucht in je fles. Als je die er in één seconde laat uitstromen zal de uitstroomsnelheid nóg 100 m/s moeten zijn om aan 400 N stuwdruk te komen. Als je er tien seconden gebruik van wil maken zul je al voor een uitstroomsnelheid van 1000 m/s moeten zorgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jurrie

Jurrie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2009 - 00:08

in een simpele benadering hangt dat af van de snelheid waarmee je de lucht laat uitstromen.

Ik ga uit van een kraan (gashendel) die ik zover openzet dat ik 400N stuwdruk meet b.v. door de fles tegen een weegschaal te laten duwen. Zo snel ga ik de lucht er laten uitstromen.

Héél erg afgerond zit er 4 kg lucht in je fles. Als je die er in één seconde laat uitstromen zal de uitstroomsnelheid nóg 100 m/s moeten zijn om aan 400 N stuwdruk te komen.

Betekent dat dat ik de moerasboot 1 seconde kan laten voorstuwen?

Als je er tien seconden gebruik van wil maken zul je al voor een uitstroomsnelheid van 1000 m/s moeten zorgen

Moet ik dan gebruikmaken van een hogere druk of meer flessen of de uitlaat verkleinen? Houd de genoemde formule rekening met de druk in de fles? Ik kan de praktische logica nog niet ontdekken. Dat komt wellicht omdat ik geen wetenschapper ben. Misschien heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd, ik kan dat helaas niet op een wetenschappelijke manier, toch nogeens:

De motor en propeller van mijn moerasbootje zijn totall loss. Volgens de fabrikant leverde de motor met propeller een stuwkracht van 400 Newton. Uit economische overweging wil ik onderzoeken of ik met een duikfles van 12 liter onder 300 bar druk, met hetzelfde bootje kan varen. Om de uitstromende lucht een richting te geven laat ik deze door een buis stromen van bijvoorbeeld 40 cm. lang met een oppervlak van bijvoorbeeld 20 cm2.

Bestaat er een formule waarmee ik kan uitrekenen hoeveel seconden er 400N stuwkracht geleverd kan worden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2010 - 02:42

Bestaat er een formule waarmee ik kan uitrekenen hoeveel seconden er 400N stuwkracht geleverd kan worden?

Een andere dan deze:

F= ρ · Q · v

kan ik je niet leveren.

Uit economische overweging wil ik onderzoeken of ik met een duikfles van 12 liter onder 300 bar druk, met hetzelfde bootje kan varen.

short answer: no.

Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures