(informatica/biologie) grafiek uitzetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

(informatica/biologie) grafiek uitzetten

Opteren jullie voor GRAFIEK A of GRAFIEK B? (misschien geen van beide) Zie bijlage ?

Ik had de volgende vraag, ik heb onderstaande opdracht gekregen.

Ik moet dit nu juist kunnen uitzetten in een grafiek, wat ik me afvroeg was: als je de beide cellijnen uitzet in 1 grafiek lopen ze in het begin samen.

Aangezien je hier niet veel uit kan aflezen, zeggen veel mensen dat je deze eerste punten in de grafiek mag weglaten. Wat de professor tevens in 1 van de voorbeeld-uitwerkingen had gedaan. Is dit inderdaad correct in dit geval.

En ten tweede= in welke eenheid kan men het beste de tijd zetten?

Chemie in Beweging, 18 december 2009.

Opdracht rapportering (open boek)

Een onderzoeker beschikt over 2 types van cellen die elk afkomstig zijn van een verschillende donor. Hij kan deze cellen gemakkelijk kweken in een wel bepaald voedingsmedium.

Op een bepaald moment (tijdstip 0 s) vervangt hij het medium door een vers voedingsmedium, maar deze keer aangerijkt met 200 µM Cd2+, een toxisch metaal.

De onderzoeker wil achterhalen in welke mate en hoe snel Cd wordt opgenomen door de twee verschillende celtypen. Op geregelde tijdstippen neemt hij een kleine hoeveelheid cellen uit het medium en analyseert de Cd concentratie in die cellen. Na 2 dagen wordt het experiment gestopt.

Hij bekomt de volgende resultaten voor de 2 cellijnen:

tijdstip Cd concentratie (mg g-1)

Cellijn 1 Cellijn 2

0 s 0.01 0.01

60 s 0,21 0,19

305 s 0,32 0,31

15 min 0,38 0,37

30 min 0,39 0,40

60 min 0,42 0,43

2 h 0,43 0,45

3 h 0,43 0,46

6 h 0,41 0,46

24 h 0,33 0,55

48 h 0,20 0,75

Maak één enkele figuur waarin het tijdsverloop van de Cd opname in beide cellijnen wordt weergegeven.

Wat moet je inleveren?

Een Word document met daarin de hogervermelde figuur, voorzien van een bijschrift.

Geef in maximum 5 lijnen weer op welke wijze de 2 cellijnen van mekaar verschillen.

Verzorg de lay-out.

Voor welke uitleg opteren jullie?

Uitleg GRAFIEK A

--------------------

Uitleg bij de grafiek:

We zetten de opgenomen concentraties aan cadmium in beide cellijnen uit in functie van de tijd. We zien dan dat tot ongeveer 2uur (7200 seconden) er zeer veel cadmium wordt opgenomen. Beide grafieken stijgen zeer snel en komen met elkaar overeen. Na het 2de uur zien we een verschil in beide cellijnen. Cellijn 1 beschrijft hier een dalende rechte, terwijl cellijn 2 blijft stijgen. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe groter de verschillen tussen de grafiek zullen zijn.

Uitleg GRAFIEK B

---------------------

Conclusie:

De 2 cellijnen staan voor de 2 celtypes. Hierbij zien we dat celtype 1 na verloop van tijd minder snel Cd opneemt. Celtype 2 daarentegen blijft Cd opnemen. Het verschil tussen beide is dus de snelheid van Cd opname in de verschillende celtypes.

Berichten: 97

Re: (informatica/biologie) grafiek uitzetten

Zie net dat het bijvoegen van grafieken niet lukt

Dus zal ik ze hier beschrijven

GRAFIEK A

-------------

Y-as : (Cd)mg/g (alle gegevens uitgezet)

X-as : In seconden (alle gegevens uitgezet)

GRAFIEK B

-------------

Y-as: Cd conc (mg g^-1) (enkel vanaf 0,4 uitgezet)

X-as : tijd uitgezet in seconden

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: (informatica/biologie) grafiek uitzetten

Ik zou opteren voor log(concentratie) tegen de tijd.

De grafieken worden dan bij benadering recht.

Berichten: 97

Re: (informatica/biologie) grafiek uitzetten

Ik heb het al afgegeven, jammer genoeg helemaal fout. Denk ik althans, heb de eerste punten weggelaten en het gewoon uitgezet. Waardoor ik nu pas zie dat mijn x-as dan nietmeer klopt, maarja het is nu toch te laat. Gelukkig ging het maar op 1 punt :eusa_whistle: Toch bedankt ](*,)

Reageer