Springen naar inhoud

Examenvragen theorie

• Log in om te kunnen reageren

jaycutler

jaycutler

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 14:12

Hey iedereen,

Ik heb ik januari o.a. examen van anorganische chemie.
Dit examen heb ik er in een weekje zogoed als door gekregen maar ik zit nog met enkele theorievragen die ik maar niet vind in de cursus.

Bespreek:

- De maximale arbeid bij spontane reacties

- Vrms (rms zou van Root Mean Square komen, maar daar ben ik nog nix mee natuurlijk)

- Cv

- Verder zou ik ook nog de kinetische gastheorie moeten kunnen bewijzen (adhv een kubus ofzo staat er)
Iemand die dit ergens op internet heeft gevonden + tekening erbij? ik vind dit maar niet...

- Bovendien zou ik ook nog de ratio van een tetraŽder moeten kunnen bepalen.
Hier heb ik me echt al blauw op zitten zoeken. de ratio bedraagt iets tussen de 0,22 en 0,41 maar ik kom steeds op 0,9
uit.

Is er iemand die op 1 van de 5 vragen een degelijk antwoord kan formuleren?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 december 2009 - 15:50

- Vrms

Ik vemoed, dat hier sprake is van de kleinste kwadratenmethode (maar daar ben ik niet zeker van).
Dat is een manier om de grafiek te vinden die het beste bij je meetpunten aansluit.

Cv

Als je een gas bij constant volume uitzet heb je daar warmte voor nodig: Q=cVmΔT.
Hierin is cV de soortelijke warmte van het gas bij constante temperatuur.
Uiteraard neemt de druk bij die verwarming toe.
Omdat het gas niet uitzet, verricht het ook geen (uitwendige) arbeid.

Bovendien zou ik ook nog de ratio van een tetraŽder moeten kunnen bepalen.

Wat wordt er bedoeld met 'de ratio van een tetraŽder'?

Veranderd door thermo1945, 19 december 2009 - 15:49

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 december 2009 - 15:58

Verder zou ik ook nog de kinetische gastheorie moeten kunnen bewijzen (adhv een kubus ofzo staat er)

Van de N moleculen in een kubus beweegt gemiddeld 1/6de deel in de richting van een gekozen zijvlak. In de korte tijd Δt veroorzaken zij een impulsoverdracht op de wand: dat veroorzaakt de druk. Hiermee kun je bewijzen, dat pV = (1/3)Nmv2, waarbij v de middelbare snelheid van de moleculen is.

Veranderd door thermo1945, 19 december 2009 - 15:59

jaycutler

jaycutler

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 18:06

Ik vemoed, dat hier sprake is van de kleinste kwadratenmethode (maar daar ben ik niet zeker van).
Dat is een manier om de grafiek te vinden die het beste bij je meetpunten aansluit.Als je een gas bij constant volume uitzet heb je daar warmte voor nodig: Q=cVmΔT.
Hierin is cV de soortelijke warmte van het gas bij constante temperatuur.
Uiteraard neemt de druk bij die verwarming toe.
Omdat het gas niet uitzet, verricht het ook geen (uitwendige) arbeid.

Wat wordt er bedoeld met 'de ratio van een tetraŽder'?

Waw, thnx je hebt me hier al serieus mee geholpen :eusa_whistle:

Met de ratio wordt de Rm/Rx mee bedoelt (de straal van de kern tot een ligande : de straal van ligande tot ligande)

Van de N moleculen in een kubus beweegt gemiddeld 1/6de deel in de richting van een gekozen zijvlak. In de korte tijd Δt veroorzaken zij een impulsoverdracht op de wand: dat veroorzaakt de druk. Hiermee kun je bewijzen, dat pV = (1/3)Nmv2, waarbij v de middelbare snelheid van de moleculen is.

Ok, super man ](*,) merci

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 20:22

LaTeX staat voor een soort gemiddelde waarde van een sinusoÔdale spanning. Probeer eens het gemiddelde te zoeken van een sinus, je zal zien dat het voor elke sinusfunctie gelijk is aan nul, dus daar ben je niet veel mee. Als oplossing daarvoor wordt de sinus eerst gekwadrateerd, dan wordt er een gemiddelde van genomen, en dan wordt van het geheel de vierkantswortel genomen. Het is een maat voor de amplitude als volgt: LaTeX

jaycutler

jaycutler

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 22:21

LaTeX

staat voor een soort gemiddelde waarde van een sinusoÔdale spanning. Probeer eens het gemiddelde te zoeken van een sinus, je zal zien dat het voor elke sinusfunctie gelijk is aan nul, dus daar ben je niet veel mee. Als oplossing daarvoor wordt de sinus eerst gekwadrateerd, dan wordt er een gemiddelde van genomen, en dan wordt van het geheel de vierkantswortel genomen. Het is een maat voor de amplitude als volgt: LaTeX

Ok, bedankt, hier ben ik weer wat mee geholpen.
Op internet vond ik dat Vrms = 0,7 x Vpeak.

Ik zal jouw tekstje er bij leren, zo zal ik wel mijn punten hebben op die vraag denk ik :eusa_whistle:

Merci e

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 10:22

Op internet vond ik dat Vrms = 0,7 x Vpeak.

Die 0,7 valt dus niet zomaar uit de lucht: LaTeX

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2009 - 12:16

Vrms gaat hier niet over kleinste kwadraten, of over wisselspanning, hoewel de methode van eerst kwadrateren, dan middelen en dan de wortel nemen in alle gevallen wordt toegepast.. Vrms is de "root mean square" van de snelheden van de moleculen. Het gemiddelde van de snelheden, in evenwicht, is immers 0, omdat ze in alle richtingen evenveel bewegen.

Deze Vrms is dezelfde v als die terugkomt in de kinetische afleiding van de algemene gaswet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

jaycutler

jaycutler

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 16:24

Vrms gaat hier niet over kleinste kwadraten, of over wisselspanning, hoewel de methode van eerst kwadrateren, dan middelen en dan de wortel nemen in alle gevallen wordt toegepast.. Vrms is de "root mean square" van de snelheden van de moleculen. Het gemiddelde van de snelheden, in evenwicht, is immers 0, omdat ze in alle richtingen evenveel bewegen.

Deze Vrms is dezelfde v als die terugkomt in de kinetische afleiding van de algemene gaswet.

ow...
bedankt dat je dit even hebt rechtgesteld amaai :s
Ik begrijp het nu goed.

jaycutler

jaycutler

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 16:34

Weet jij soms toevallig ook niet hoe je de ratio van een tetraŽder berekent?
De ratio = Rm/Rx ( straal kern-ligande / straal ligande-ligande)
deze ligt tusn de 0,2 en 0,4 ongeveer.

De prof zei van ja probeer die ratio thuis maar eens te bepalen, deze oefening komt zeker op het examen voor.
De andere structuren hebben we tijdens de les gedaan, maar een tetraŽder is echt wel een pak moeilijker dan de meeste andere, zoals bv die van een driehoek enzo :s

De werkwijze is dus een tetraŽder tekenen.
Het absolute middelpunt van die tetraŽder is de kern dan zeker...
En dan moet je elke zijde zien te schrijven dmv Rx en Rm's.
en dan uiteindelijk moet je dus Rx/Rm = 0,3 ongeveer uitkomen

Mijn fout zit denk ik ergens in mijn beredenering tijdens het oplossen van een tetraŽder, dit is pure wiskunde dus.

Alvast bedankt als je me bij deze oefening zou kunnen helpen.

Veranderd door jaycutler, 20 december 2009 - 16:35

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 december 2009 - 17:01

Dat is dan de middelbare snelheid (bij een bepaalde temperatuur).

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 18:51

Mijn fout zit denk ik ergens in mijn beredenering tijdens het oplossen van een tetraŽder, dit is pure wiskunde dus.

zet die hier eens? liefst met een tekening, dan zien we beter wat je bedoelt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures