Druk afhankelijkheid van de evenwichtsconstanen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Druk afhankelijkheid van de evenwichtsconstanen

Beste scheikundenaars , ik stoot bij het studeren voor mijn examen scheikunde op een nogal lastig probleem.

Als ik een reactie heb van ideale gassen en ik heb als reactieproducten een groter aantal mol gas dan zegt het principe le cahtelier braun dat wannaar ik de druk van de omgeving verhoog dat het evenwicht harder naar links zal liggen.

Ergens in mijn boek staat nu een mathematisch bewijs dat de concentratieevenwichtsconstante(Kc) onafhankelijk is van de druk! dit is toch in tegenspraak met mijn voorgaand voorbeeld? Want de concentratie aan reagentia zal toch ztijgen en dus Kc ook ?

Verder word bewezen dat de partieledrukevenwichtconstante Kp ook drukonafhankelijk is. Wat ik ook kwalitatief ni pretendeer te begrijpen. Er staat ook dat de Kx (molverhoudingen) wel drukafhankelijk is ...

ik snap er kwailitatief eerlijk gzegd niets van! kan iemand me helpen ?

Vriendelijke groeten

Jochem grietens

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Druk afhankelijkheid van de evenwichtsconstanen

Stel, dat bij een evenwichtsreactie de druk (extern) wordt verhoogd.

Het systeem wil dat tegenwerken.

Dat lukt door het totaal aantal mol(ekulen) in de damp- of gasfase te verlagen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Druk afhankelijkheid van de evenwichtsconstanen

Verder word bewezen dat de partieledrukevenwichtconstante Kp ook drukonafhankelijk is. Wat ik ook kwalitatief ni pretendeer te begrijpen. Er staat ook dat de Kx (molverhoudingen) wel drukafhankelijk is ...
Kp is inderdaad drukonafhankelijk. Kp heeft een getalswaarde die alleen van de temperatuur afhankelijk is.

Het hangt van de reactievergelijking af of Kp dimensieloos is: als het aantal molen door de reactie niet verandert dan is Kp dimensieloos, neem het aantal molen toe of af dan niet.

Voor gassen is Kx is drukafhankelijk als het aantal molen door de reactie verandert, zie ook dit eerdere topic.

Echter als het aantal molen niet verandert dan is Kx onafhankelijk van de druk (en is Kp dimensieloos).
Ergens in mijn boek staat nu een mathematisch bewijs dat de concentratieevenwichtsconstante(Kc) onafhankelijk is van de druk! dit is toch in tegenspraak met mijn voorgaand voorbeeld? Want de concentratie aan reagentia zal toch ztijgen en dus Kc ook ?
Kc heeft een getalswaarde die inderdaad drukonafhankelijk is, zoals ook Kp dat is.

Je moet het onderscheid tussen de getalswaarde van Kp (of Kc of Kx) en de evenwichtsvergelijking begrijpen.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan de zuurconstante Kz van azijnzuur: een tabellenboek geeft de getalswaarde als: Kz = 1,8*10-5 (met dimensie mol/L) en de evenwichtsvergelijking geeft: Kz = [H+]*[Ac-]/[HAc]
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer