Paradox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Paradox

Bij het bepalen van ΔG = ΔG0 +RT lnQp, moeten we het reactiequotiënt Qp bepalen. Omdat dat in een ln voorkomt, moet dat dimensieloos zijn, met andere woorden, een onbenoemd getal zijn.

Dat wordt verwezenlijkt door elke druk te delen door zijn standaarddruk die standaard gelijk aan 1 atm wordt gekozen.

Maar dan staat er in de cursus: "Dit neemt niet weg dat de getalwaarde van het reactiequotiënt niet alleen afhangt van de gekozen grootheid voor de druk of concentratie, maar ook van van de eenheid."

Dat begrijp ik niet: als het genormaliseerd is, vallen de machten van 10 ook weg ten opzichte van elkaar, en dan begrijp ik niet hoe Qp toch afhankelijk is van de eenheid?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 93

Re: Paradox

In fysics I trust schreef:Bij het bepalen van ΔG = ΔG0 +RT lnQp, moeten we het reactiequotiënt Qp bepalen. Omdat dat in een ln voorkomt, moet dat dimensieloos zijn, met andere woorden, een onbenoemd getal zijn.

Dat wordt verwezenlijkt door elke druk te delen door zijn standaarddruk die standaard gelijk aan 1 atm wordt gekozen.

Maar dan staat er in de cursus: "Dit neemt niet weg dat de getalwaarde van het reactiequotiënt niet alleen afhangt van de gekozen grootheid voor de druk of concentratie, maar ook van van de eenheid."

Dat begrijp ik niet: als het genormaliseerd is, vallen de machten van 10 ook weg ten opzichte van elkaar, en dan begrijp ik niet hoe Qp toch afhankelijk is van de eenheid?
Ik begrijp eigenlijk ook niet wat er daar in jouw cursus staat... Excuses daarvoor.

Ma ik heb nog een vraag over die formule: ΔG = ΔG0 +RT lnQp,, moet da nie ΔG = ΔG0 +n RT lnQp,

Of wat is het verschil?
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Paradox

Nee hoor, de formule is correct zoals ze daar staat. Ben je zeker dat je ze niet verwart met de ΔE -formule bij het berekenen van (cel)potentialen? Daarbij staat de n voor het aantal overgedragen elektronen bij de redoxreactie die bij de elektrochemische cel hoort.

Bedoel je dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Paradox

Das toch gewoon logisch.

In dat reactiequotient producten voor van getallen, gedeeld door een standaardwaarde zodat de eenheden wegvallen, tot een bepaalde macht.

Afhankelijk of je atm of Pa als drukeenheid gaat kiezen kan je andere waardes krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Paradox

Ik dacht het volgende: als de eenheden wegvallen, kies dan hPa ipv Pa, en aangezien de eenheden wegvallen, dacht ik dat de h uit hPa ook wel kon wegvallen...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Paradox

Je maakt alles dimensieloos door te delen door een referentiewaarde. Als die de eenheid atm heeft, dan moet je alle andere waarden ook uitdrukken in atm.

Als voor en na de pijl evenveel deeltjes staan, en er dus ook evenveel termen in de teller en de noemer van het reactiequotiënt komen, is Q per definitie dimensieloos. Dan maakt het niet uit of je dingen uitdrukt in hPa, kbar of wat je maar wil. Maar in gevallen waar dat niet zo is kom je in de knoei. Je moet er rekening mee houden dat het voorvoegsel "h" voor 102 staat.

Maar je moet hier vooral rekening mee houden wanneer drukken gegeven staan in bar of psi, terwijl de standaard afteltoestand 1 atm is. Dan geldt: eerst omrekenen in atm, en zo verder, of 1 bar of 1 psi als referentiewaarde kiezen - maar dat betekent ook een andere waarde voor R (die kan je dan immers niet meer uitdrukken in J mol-1K-1), en andere waardes voor ΔG0
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Paradox

Thx !
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer