De evenwichtsconstante k hangt af van...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

De evenwichtsconstante k hangt af van...

Voor een gegeven reactie

pA + qB Afbeelding rC + sD p,q,r en s zijn het aantal molequivalent van respectievelijk stof/ion A,B,C en D

dan geldt:

Afbeelding In deze formule is K de evenwichtsconstante.

(Wikipedia)

In mijn cursus vind ik terug dat de evenwichtsconstante enkel een functie is van de temperatuur. Dat rijmt toch niet?

Bovendien wordt er ook gezegd dat de K-waarde onafhankelijk is van de gekozen beginconcentraties. Wat gebeurt er dan met de reagentia in overmaat? Dat zie ik ook niet helemaal in.

Kan iemand me daarbij helpen?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 114

Re: De evenwichtsconstante k hangt af van...

Een reagens in overmaat drijft de reactie een bepaalde kant op. Bijvoorbeeld zorgt een zeer grote overmaat van A dat "alle" B reageert. De evenwichtsconstante K blijft het gedrag van de reactie keurig beschrijven en is niet afhankelijk van de concentraties. De concentraties (in evenwicht) worden bepaald door de evenwichtsconstante.

Eigenlijk is dat ook niet echt waar. Er is geen koning Evenwichtsconstante die de baas zit te spelen in koninkrijk De reactiekolf. Er is geen centrale regie. Deeltjes handelen niet. Er gebeurt wat er gebeurt afhankelijk van hun aart en de omstandigheden. Deeltjes kunnen gemakkelijk of minder gemakkelijk met elkaar te reageren. Als er veel energie vrijkomt bij een reactie, en de energieberg die je overmoet (of iets algemener de botsingsomstandigheden, die bijvoorbeeld wordt bepaald door de hoek waaronder de deeltjes ten opzichte van elkaar georienteerd zijn, hoe hard er gebotst moet worden enz.) dan loopt een reactie gemakkelijk en snel. De reactiesnelheid wordt dus bepaald door de eigenschappen van de deeltjes zelf (hun ruimtelijke structuur en wat al niet).

In geval van een katalysator, gaat die met de eigenschappen van de deeltjes rotzooien, bijvoorbeeld door de orientatie geschikter te maken of de energie die nodig is om de reactie te laten verlopen te verlagen. In principe verandert het echter nog steeds niets aan de evenwichtsconstante.

En het is dan ook duidelijk waarom de evenwichtsconstante van de temperatuur afhangt. Een hogere temperatuur, betekent dat de deeltjes sneller bewegen en dus harder met elkaar botsen. Een grotere kans dat je over de energieberg komt en dat de reactie verloopt.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De evenwichtsconstante k hangt af van...

Er is een overmaat aan reagentia.

Het systeem wil dat tegenwerken.

Dat lukt het systeem door de overmaat te verkleinen.

Dat leidt tot een verschuiving van het chemische evenwicht.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: De evenwichtsconstante k hangt af van...

In mijn cursus vind ik terug dat de evenwichtsconstante enkel een functie is van de temperatuur. Dat rijmt toch niet?
De getalswaarde van K is inderdaad alleen een functie van de temperatuur en haal je uit een tabellenboek of grafiek.

Dat getal voor K gebruik je dan in de evenwichtsbetrekking Afbeelding om te berekenen wat je wilt.

Lees ook mijn reactie in dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De evenwichtsconstante k hangt af van...

Thx to all!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer