Springen naar inhoud

Bewijs

• Log in om te kunnen reageren

ce3c

ce3c

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 20:22

K zit vast bij een oefening op het axioma van de goede ordening...

- Als X een deelverzameling is van de gehele getallen, verschillend van de ledige verzameling, die een benedengrens heeft, dan bezit zij een kleinste element.

Je mag dan ook analoog zeggen dat als X een deelverzameling is van de gehele getallen, verschillend van de ledige verzameling, die een bovengrens heeft, dan bezit zij een grootste element.

De natuurlijke getallen n, 1<=n<=25 worden in een vierkant rooster van 5 rijen en 5 kolommen op een willekeurige manier geplaatst (elk getal komt slechts één keer voor). Van elke rij wordt het grootste element gekozen, en s wordt het kleinste onder die grootste elementen genoemd. Analoog wordt het kleinste element van elke kolom genomen, waarbij t het grootste is onder hen.

Welnu, hoe bewijs je dat s>=t is, vraag ik mij af?

-edited-

Veranderd door ce3c, 19 december 2009 - 20:32

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 20:29

- " " " bovengrens " " " grootste element.

Dat is volgens mij geen axioma, het kan bewezen worden uit het axioma over de ondergrens

ce3c

ce3c

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 20:31

Zeer juist,
ik wou het als extra informatie meegeven :eusa_whistle:

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 19 december 2009 - 22:29

Dat is volgens mij geen axioma, het kan bewezen worden uit het axioma over de ondergrens

en omgekeerd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures