Springen naar inhoud

Automatische piloot bij zonne-auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

michielb

    michielb


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 11:44

Zoals je in de andere topics kunt lezen gaat mijn PWS over een zelf gebouwde zonne-auto.
Maar nu wil ik graag nog wat innovatie toevoegen.
Mijn plan was om de auto zelf te laten rijden, de bestuurder hoeft dus alleen maar in te tikken waar die heen wilt en de auto rijdt!
Dit lijkt een oplossing voor luie mensen maar dit heeft vele voordelen!
Zo houden computers zich wel aan de regels, dus zit er genoeg afstand tussen de auto's.
Als je de auto 1x leert ritsen zal die dat altijd kunnen.

- Hierdoor gebeuren er minder ongelukken wat goed is voor de veiligheid in het verkeer.
- Door het betere ritsen en de weinige ongelukken zullen er minder file's ontstaan -> energie besparing
- De auto houdt genoeg afstand van de voorganger waardoor er niet onnodig wordt afgeremt en opgetrokken -> energie besparing.
- De auto heeft minder voorzieningen nodig die de auto veiliger maken door de kleinere kans op ongelukken -> energie, tijd en kosten besparing.

Maar de vraag is nu, hoe ga ik dit maken?
Moet die doormiddel van sensoren onder de weg of kan een satteliet bepalen waar de auto is en waar zijn voorganger is?
En hoe ga ik dit idee het beste presenteren? Mischien kan iemand mij helpen met een simulatie die laat zien hoe een file ontstaat door verkeerd rits gedrag.

Mijn presentatie plan is een auto bouwen die d.m.v. twee sensoren een balkje kan volgen. Het is dan aan de echte experts om dit echt mooi uit te werken.

Tips, commentaar en ideeen zijn meer dan welkom!

Michiel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

bsfa

    bsfa


  • >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 15:13

Het zou juist beter zijn als auto's bumperkleven. Nu is dat gevaarlijk, omdat auto's door mensen worden bestuurd. Maar de voorste auto zou aan de auto's erachter door kunnen geven dat er geremd moet worden, en hoe hard. Dat kan heel wat sneller dan met die sullige reactiesnelheid van mensen. En als de auto's zelf ook kijken hoe dicht ze op hun voorligger zitten, dan heb je dubbele veiligheid voor als een systeem uitvalt.

Als ik vlak achter een vrachtwagen zit (en nog niet eens zo heel dichtbij; bijvoorbeeld als die vlak voor mij invoegt) is de besparing minstens 10%.

Bert

#3

michielb

    michielb


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 20:08

Als ik vlak achter een vrachtwagen zit (en nog niet eens zo heel dichtbij; bijvoorbeeld als die vlak voor mij invoegt) is de besparing minstens 10%.


Ik zie wel iets in jou idee ja. Maar zou je dat van die 10% nog even nader kunnen toelichten?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures