Fe/cu reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Fe/cu reacties

Graag zou ik willen weten welke verbindingen kunnen ontstaan uit een reactie van koper met ijzer bij ca.700-C

en bij aanwezigheid van Natriunboraat . Beide metalen zijn in poeder vorm aan wezig .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Fe/cu reacties

Waarom wil je dat weten?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Fe/cu reacties

Ik ben aan het trachten een oplossing te vinden voor een probleem waar mee ik gekomfronteerd wordt .

De vernoende elementen en omstandigheden zijn mogelijk de aanleiding toe dit probleem .

Ik ben te oud om voldoende parate kennis op te hoesten en in de literatuur vind ik geen houvast ,

Ik vind overgens de vraag ´´waarom ´´ in een wetenschap forum behoorlijk arrogant .

Groeten hermandad

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Fe/cu reacties

Het is vervelend als bovenstaande arrogant overkomt, maar op dit forum worden wij regelmatig geconfronteerd met vragen van lieden die gewapend met te weinig kennis aan de slag gaan met gevaarlijke stoffen. Zulke praktijken willen we zoveel mogelijk voorkomen, en zeker gezien de tijd van het jaar worden vragen over poedervormige stoffen bij hoge temperaturen met de nodige scepsis bekeken.

Een en ander had natuurlijk voorkomen kunnen worden door wat meer achtergrondinformatie te geven bij de vraag. Dat vergemakkelijkt het ook voor anderen om zinvolle antwoorden te geven. Dus: Waar ben je precies mee bezig, en wat is het probleem waar je tegenaanloopt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Fe/cu reacties

Ik meen een eenvoudige vraag gesteld te hebben en het zou voor mij prettig zijn enige info misschien te mogen ontvangen, ik ben niet van plan een uitvoeriger toelichting tegeven gezien het belang wat er meegemoeid is . Als oud wetenschapper vind ik de manier van eerste kennismaking op dit forum behoorlijk vreemd , het zal wel de nieuwe tijd zijn ,denk ik dan maar.

.

hermandad

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fe/cu reacties

Als moderatoren hopen wij dat iemand die in vroeger tijden een vraag stelde waarbij het vermoeden kon bestaan van mogelijk gevaarlijke situaties, ook niet zonder meer een antwoord kreeg. Met betrekking tot dit soort zaken is Wetenschapsforum erg voorzichtig, vanwege het feit dat een groot deel van de leden en bezoekers geen (oud-)wetenschapper is. Dat kan er toe leiden dat een gebruiker meer scepsis tegenkomt dan verwacht - maar wij kunnen het niveau van kennis en gezond verstand niet van afstand bepalen. Met arrogantie heeft een en ander in ieder geval niet te maken.

Mocht u verwacht hebben direct een pasklaar antwoord te krijgen, dan kan het inderdaad zijn dat u bedrogen uitkomt. Dit is een wetenschappelijk discussieforum, geen antwoordenmachine. De leden van dit forum zijn meer dan bereid zich over vragen te buigen, maar juist als oud-wetenschapper zou u het belang van een heldere probleembeschrijving moeten onderkennen. Los daarvan vindt eenieder het prettig om te weten waar hij moeite voor doet. Als het belang inderdaad zo groot is dat u geen verdere informatie kunt geven, dan moet u zich afvragen of een openbaar toegankelijk forum de juiste plaats is om informatie te verkrijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 6

Re: Fe/cu reacties

Het lijkt me toe dat het eerste contact met dit forum behoorlijk is mislukt , dat wil niet zeggen dat ik de hoop opgeef

en kom ik met een geheel nieuw onderwerp opnieuw in dit forum ,

Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen .

hermandad

Berichten: 1.379

Re: Fe/cu reacties

In een wetenschappelijke bibliotheek vind je wel een boek over binaire systemen uit de fasenleer. Daaruit kun je afleiden in welke gewichtsverhouding je beide metaalpoeders moet mengen om een homogeen mengsel te verkrijgen. Ik denk niet dat er een verbinding tussen beide metalen bestaat met een vaste stoechiometrische verhouding. Bij legeringen is er meer sprake van begrensde concentratie trajekten en temperatuur trajekten.

De oxyden van beide metalen lossen op in gesmolten borax ( = natriumtetraboraat). Je kunt zo een boraxparel maken aan een Pt draad met een lus. Elk metaaloxyde geeft zo aan deze parel zijn eigen karakteristieke kleur. Het gesmolten borax reageert echter niet met de metalen zelf.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer