De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Moderators: jkien, Xilvo

De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Beste mensen,

Mijn vraag is het volgende. Ik ben op zoek naar de werking wanneer zoutzuur wordt samengevoegd met roundup (met middel dat bij tuincentras te verkrijgen is voor het doden van onkruid en planten).

Wat zijn de effecten wanneer dit mengel op hout wordt aangebracht, bijvoorbeeld een boom?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Beste Leo. Als je erbij kan vertellen wat er precies in roundup zit, dan maakt dat het een en ander een stuk makkelijker voor de mensen.

Dingen mengen met zuren is over het algemeen erg gevaarlijk als je niet weet wat je doet, het kan altijd wat onvoorspelbaar zijn, maar daarom vraag je het waarschijnlijk ook.

Ik vraag me vooral af wat je precies wilt maken of bereiken?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Nou, ik heb een boom in mijn voortuin staan die ik weg wil hebben. Omdat ik niet de middelen heb om hem om te zagen wil ik heb via een andere weg eruit halen. Allereerst af laten sterven.

Round up is een middel wat bijv. bij tuincentras te verkrijgen is. Waaruit dit middel bestaat weet ik niet.

groetjes Leo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Ga je bodem toch niet ontreinigen met eigen gemaakte brouwsels, ik denk dat je heus wel beter spul in de winkel kan halen om je boom te doen afsterven :shock:

Berichten: 186

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Round up is een middel wat bijv. bij tuincentras te verkrijgen is. Waaruit dit middel bestaat weet ik niet.
Roundup bestaat uit glyfosfaat. Hierin zitten drie zouten : isopropylamine, sodium en monoammonium.

Bron: http://voeten.com/barry/roundup/

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Oke, hartelijk dank voor jullie reacties.

Heeft er iemand dan een beter idee om mijn boom snel en effectief af te laten sterven?

Met vriendelijke groet:

Leo

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Ga je bodem toch niet ontreinigen met eigen gemaakte brouwsels...
Leo, pas zeker op dat je geen strafbare dingen doet. Ook al is de grond waarop die boom staat misschien je eigendom, dan nog mag je er niet eenderwat in pompen...

Welk is de diameter van de stam? Kan je niet eventueel een kettingzaag gaan huren?

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Nee, in mijn geval is het niet strafbaar, de boom staat op mijn eigendom. Het is een eik met een stamdiameter van 15cm. Graag zou ik eerst de boom effectief willen laten afsterven voordat ik hem omzaag. Gaat dit met het middel Round Up. Of kan iemand mij vertellen met welk middel dit wel effectief zou gaan.

Met vriendelijke groet:

Leo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Nee, in mijn geval is het niet strafbaar, de boom staat op mijn eigendom.
?

Dat is toch precies wat wim600008149 net tegen je zegt: het mag waarschijnlijk niet zomaar, ook al staat het op je eigen grond.

Er is veel te vinden qua info in je eigen gemeente, maar ook op het net.

Enige info:

Een kapvergunning is vereist voor het verwijderen op eigen grond van:

- loof- en naaldbomen;

- afzetten van walhout en houtsingels;

- rigoreuze snoei en verplanten van bomen.

Een kapvergunning is vereist voor het verwijderen op eigen grond van:

- loof- en naaldbomen;

- afzetten van walhout en houtsingels;

- rigoreuze snoei en verplanten van bomen.

De aanvrager moet de eigenaar zijn. Is dat niet het geval dan moet het formulier ook ondertekend worden door de eigenaar van het perceel.

Er is geen kapvergunning nodig voor:

- wegbeplantingen en eenrijige beplantingen op of langs landbouwgronden. De beplanting bestaat uit populieren of wilgen. Als deze bomen zijn geknot is wel weer een vergunning nodig;

- fruitbomen en windschermen om boomgaarden;

- fijnsparren niet ouder dan twaalf jaar, die bedoeld zijn om als kerstboom te gebruiken en op een daarvoor bestemd terrein zijn geteeld;

- kweekgoed;

- houtopstand die bij het Bosschap geregistreerd staat als onderdeel van een bosbouwonderneming en die niet binnen de bebouwde kom staat;

- houtopstand die moet worden geveld vanwege aan plantenziekte of op last van burgemeester en wethouders;

- voor heesters en struiken.

Bron
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

een boom met stamdiameter van 15cm is nu toch ook niet zo groot, ga die met een goeie kettingzaag te lijf, dan kom je zeker wel een stuk verder dan allerlei (giftige en) gevaarlijke troep op te gieten :shock:

Berichten: 2.746

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

met een gewone zaag lukt het ook hoor

neem een goede, olie hem, en trek de boom naar 1 kant met een touw(waar hij mag vallen) en zaag aan de tegenovergestelde kant

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Je bedoelt zeker: Zaag aan de kant waar die naartoe moet vallen, anders zou die boom wel eens aan de verkeerde kant kunnen vallen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Het kan allemaal veel makkelijker, gaatje boren in de stam, beetje petroleum erin en dan geduld. In de herfst waait ie dan vanzelf om.

Wat nog makkelijker is, bedenk ik me net, en dan sterft de boom ook af als dat echt is wat je wilt. Met een scherp mes een snee maken in het schors rondom de boom, een centimeter of twee daaronder nog 1 en dan het tussenliggende schors verwijderen tot op de blanke bast. Zo is de boom compleet van zijn voeding en vocht af en is ie binnen een week zo dood als een tulp in amsterdam.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

Mag ik er nogmaals (http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...pid=87124#87124) dat het niet zomaar toegestaan is om een boom -al dan niet op 'eigen' grondgebied- om te hakken / dood te laten gaan.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 1

Re: De werking van zoutzuur wanneer het wordt gemengd.

2-propylamine (isopropylamine), wat in roundup zit, reageert met sterk oxidatoren, zuren etc.
En aangezien zoutzuur een redelijk sterk zuur is, zou ik het niet mengen als ik jou was.

Reageer