Springen naar inhoud

380 i.p.v. 220 volt

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 31 juli 2005 - 14:20

Hoi,

mijn vraag is;

wat gebeurt er precies in de video, telefoon of tv als er 380 volt doorkomt i.p.v. 220 volt?

Bij enkele buren is door een elektriciteitspanne iets gelijkaardig voorgevallen met schade als gevolg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 15:50

Nouja ik denk doordat je de boel wat meer versnelt met ipv 220 380 volt dat sommige delen meer weerstand ondervinden ( met dezelfde stroom ) en dat daardoor verschillende onderdelen stuk kunnen gaan? ( meer weerstand = meer wrijving = meer warmteontwikkeling = doorbranden? )

Lijkt mij tenminste als je kijkt naar de vergelijking: U = I * R.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 16:04

Micheltje,
ik volg je niet helemaal , alhoewel je konclusie dat de boel doorbrandt in de meeste gevallen, spijtig genoeg, juist is.
Uit de vergelijking U = I * R kan je halen dat I groter wordt als U stijgt, dus niet in de eerste plaats dat R stijgt.
Als we even buiten beschouwing laten dat de weerstand van sommige elementen verandert als hun temperatuur verandert, moet je dus eigenlijk zeggen: meer stroomsterkte (I) = meer wrijving = meer warmteontwikkeling = doorbranden. :shock:

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 16:22

kunnen de weerstanden daar niet tegen?
zullen het niet eerder de halfgeleiders en de condensatoren zijn die doorslagen?

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 17:59

Holy Cow ,
Weerstanden kunnen daar wel of niet tegen. Ik heb daar geen idee van.
Maar wel is het zo dat de warmte ontwikkeling bij gelijkblijvende weerstand vergroot, evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte I.
380/220 = 1,727 en het kwadraat daarvan is 2,98. Als dat allemaal met gelijkstroom was, zou de warmteontwikkeling dus 3 keer het normale zijn.
Met wisselstroom is dat allemaal nog wat ingewikkelder maar toch! De weerstand zal het dus zelf maar moeten uitmaken of hij het opgeeft, voor of na zijn collega's halfgeleiders en condensatoren :shock:

RJ_

RJ_

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 19:22

Ik las zojuist dit stukje:

In het Belgische Turnhout zijn vanmorgen honderdtwintig gezinnen de dupe geworden van een fout van distributienetbeheerder Iveka. Bij vervanging van een kapotte transformator werd er per ongeluk anderhalve minuut lang, in plaats van de gebruikelijke 220 volt, 380 volt door het electriciteitsnet gestuurd.

Alle elektrische toestellen die op dat moment in werking waren bij de mensen thuis kregen dus ook 380 volt te verwerken, wat tot grote schade leidde. Jean-Pierre Blomme, woordvoerder van Iveka: "Ik verzeker dat bij alle getroffen gezinnen de schade volledig vergoed wordt."

"De transformator ging iets na zes uur vanochtend kapot. Onze mensen hebben dat defect onmiddellijk opgemerkt en konden de transformator snel vervangen. Maar iets voor 10.30 uur is er tijdens de vervanging een fout gebeurd. Daardoor kregen de elektrische toestellen teveel spanning te verwerken", aldus Blomme. "Iedereen zal vergoed worden. Wij zullen hier echt niet moeilijk over doen", voegt de woordvoerder er nog aan toe.

Chris777

Chris777

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 09:14

Over het algemeen ligt de voeding bij desbetreffende apperatuur eruit, meestal zijn dit dus switched regulators, complex om zonder schema te repareren. Meestal kost dat inderdaad een handje IC's, torren, fet's en cap's. Als je geluk hebt zijn de uitgefikte onderdelen verkoold en weet je waar je moet (beginnen met) zoeken. In de voeding horen volgens de CE certificering zekeringen te zijn opgenomen. Waarschijnlijk is wel meer gesneuveld dan de zekering, maar onwaarschijnlijk dat buiten de voeding ook schade is ontstaan :-) gr, Chris
boem is stoppen... plons is water...

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 10:40

Holy Cow ,
Weerstanden kunnen daar wel of niet tegen. Ik heb daar geen idee van.
Maar wel is het zo dat de warmte ontwikkeling bij gelijkblijvende weerstand vergroot, evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte I.
380/220 = 1,727 en het kwadraat daarvan is 2,98. Als dat allemaal met gelijkstroom was, zou de warmteontwikkeling dus 3 keer het normale zijn.
Met wisselstroom is dat allemaal nog wat ingewikkelder maar toch! De weerstand zal het dus zelf maar moeten uitmaken of hij het opgeeft, voor of na zijn collega's halfgeleiders en condensatoren   :shock:

380Volt en 220 Volt, wat de stroom is die door zo'n apparaat gaat, is volgens mij heel moeilijk te zeggen. Het is niet zo dat zo'n tv uit 1 weerstandje bestaat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 11:38

StrangeQuark,
helemaal akkoord hoor, Wat ik schreef over warmte ontwikkeling is op zichzelf wel juist maar ik hield geen rekening met het elektrische schema , met het soort voeding, die al of niet stabiliserende kan zijn , en er zullen nog wel andere faktoren meespelen( bvb weerstand die verandert met de temperatuur)

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 12:02

....

380Volt en 220 Volt, wat de stroom is die door zo'n apparaat gaat, is volgens mij heel moeilijk te zeggen. Het is niet zo dat zo'n tv uit 1 weerstandje bestaat.

wij hebben dat hier nog gehad, en raar, maar alles wat elektriek nam (werkende dingen, standbylampje, lampje van schakeldoos) zorgde ervoor dat de apparaten (eraan) verbrand waren, iets zonder waakstand in het stopcontact bleef normaal
???

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 12:28

....... iets zonder waakstand in het stopcontact bleef normaal

Wat is daar raar aan? Iets wat niet ingeschakeld staat kan ook niet stuk gaan.

Chris777

Chris777

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 20:47

Weerstanden veranderen niet met de temperatuur ze zijn echter wel to een bepaald wattage. P = U.I Inderdaad gezien vanuit de weerstand gaat de spanning omhoog, vervolgens een grotere stroom lopen want I=U/R Product van de twee komt dan snel over het toegestane vermogen. In de realiteit zal er niet snel meer dan 1 of 2 weerstanden uitfikken, zien de weerstanden er niet zwart of beschadigd uit zijn ze gewoon nog in orde. Schade zit meetal in de actieve electronica, IC's, Torren, capaciteiten. Laatste kunnen ook aardig ontploffen. In elco's is daarvoor ook een snede aangebracht om een ongecontroleerde ontploffing te vermijden. Echter kunnen deze ook onzichtbaar doorslaan, dit is als de platen met daartussen het dieelectricum een verbranding ontstaat. Deze geleidende verkoolde baan zorgt dan voor kortsluiting over de Cap.

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 22:23

Weerstanden veranderen niet met de temperatuur

En dat is iets dat ze toch zeker wel doen. Supergeleiding op absolute nulpunt? iemand? :shock:

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 23:46

Als je een gewone goeilamp met een wolframdraad een weerstand wil noemen dan behoort die zeker tot de kategorie waarvan de weerstand verandert met de temperatuur. In dit geval neemt de weerstand namelijk zeer sterk toe als de gloeidraad gloeit ten opzichte van de weerstand in een koude "gloei"draad

Chris777

Chris777

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 10:24

Dat zou ik dus ook geen weerstand willen noemen maar een PTC. Een
positieve thermistor met een positieve temperatuur coeeficient.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures