Lotto kans met hulp van statistiek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Lotto kans met hulp van statistiek

Ik ben nieuwsgierig of er bijv. een excel programma gemaakt kan worden / is als je over 25 jaar getrokken lottocijfers beschikt, om daarmee de winkans te verhogen.

Is er iemand die antwoord heeft op de vragen:

1. helpt dit?

2. kan er iemand een excel progje maken

3. kan er iemand uitleg geven waarom het helpt (als het helpt)

Ik kijk met belangstelling uit naar de reactie...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Als de lottogetallen volledig random worden gekozen heb je niets aan gegevens uit het verleden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7.068

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

1. helpt dit?
De 'trekking' van de lotto is zo ingericht dat, als er een nieuw getal bepaald wordt, de kans op elk nog beschikbaar getal gelijk is. Het enige waar je dan dus voordeel uit zou kunnen halen, is dat de kansen stiekem toch een beetje ongelijk zijn. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de lotto dit zelf niet in de gaten houdt. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat je als buitenstaander van deze onbalans gebruik kan maken voordat er iets aan gedaan is. Daarbij komt ook nog eens dat de mogelijke onbalans in de verdeling van getallen erg klein zal zijn (anders valt het op). Het extra voordeel zal dan ook erg klein zijn.

langs verhaal kort: nee, dat helpt niet (in ieder geval niet wezelijk).

Berichten: 21

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Stel dat je 50 keer met een dobbelsteen gooit, en je merkt dat een bepaald aantal ogen een keer meer is gegooid dan een ander aantal ogen. Ga je daaruit besluiten dat de dobbelsteen onzuiver is?

Met de lotto is het hetzelfde. Er zijn data beschikbaar, en als ik me niet vergis is 7 het meest gevallen en 41 het minst (dacht ik, ik kan er naast zitten), doch dat is puur toeval; dat betekent niet dat 7 in de toekomst vaker zal vallen noch dat 41 'zijn schade moet inhalen'.

Indien je toch de lotto wil winnen: dat kan je niet beïnvloeden; je kan wel de kans verhogen dat indien je wint je meer geld krijgt. Kies vooral nummers boven 12 en liefst enkele ook boven 31. Waarom? Een zeer groot aantal mensen speelt met "data" (verjaardag kind, huwelijksverjaardag,...) op de lotto. Indien hoge nummers vallen heb je bijgevolg meer kans dat iemand anders die nummers niet heeft en je de pot dus niet hoeft te delen.

Tevens geldt dat laatste ook voor mocht je toch je Excel-file proberen te maken: het zou onverstandig zijn om die nummers te kiezen die in het verleden het meest gevallen zijn, want ze hebben niet meer kans om in de toekomst te vallen, maar als het die nummers zijn moet je de pot wel met meer mensen delen, want denk maar niet dat jij de eerste bent met dit idee.

Berichten: 9

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Het is niet mogelijk om aan de hand van vorige resultaten, het volgende resultaat te voorspellen.

Want elke combinatie heeft evenveel kans om getrokken te worden.

Zo is de kans dat de combinatie 1-2-3-4-5-6 valt even groot als de kans op de combinatie van vorige week.

Wat hier reeds werd gezegd over getallen onder de 12 en boven de 31 kiezen om de pot niet te moeten delen klopt wel.

Trouwens, stel dat die ene bal met dat ene cijfer nu net iets meer gewicht heeft zodat die vaker beneden ligt om getrokken te worden, dan nog ben je hier vrijwel niks mee.

De lotterijen vervangen namelijk regelmatig alle ballen waardoor dergelijke afwijkingen niet worden opgemerkt.

Berichten: 1

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Ik vind het behoorlijk onverantwoordelijk om hier antwoorden te posten zonder eerst research te doen.

Als alle beschikbare lottocombinaties vanaf 1-2-3-4-5-6 tm 40-41-42-43-44-45 in een file gezet zouden worden, heb je de beschikking over 8.145.060 mogelijke combinaties volgens het sommetje (40x41x42x43x44x45)/(1x2x3x4x5x6)

Ik heb deze research wel gedaan, waar uit is gebleken dat de laagste nummerieke combinatie 1-2-3-6-12-17 is en dat combinaties als 1-2-3-4-5-6, maar ook andere combinaties waarvan de vervolggetallen een exacte macht is van het eerste getal nog nooit voor zijn gekomen.

Het kan dan wel zo zijn dat de getallen 1-2-3-4-5-6 net zo veel kans maken om getrokken te worden als andere combinaties, maar de statistieken wijzen een totaal andere kant op.

Ik ben bezig met het schrijven van een boek, wacht maar met spanning af tot dat in de winkels ligt.

Berichten: 160

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Ingeletent_Blondje schreef:Ik vind het behoorlijk onverantwoordelijk om hier antwoorden te posten zonder eerst research te doen.

Als alle beschikbare lottocombinaties vanaf 1-2-3-4-5-6 tm 40-41-42-43-44-45 in een file gezet zouden worden, heb je de beschikking over 8.145.060 mogelijke combinaties volgens het sommetje (40x41x42x43x44x45)/(1x2x3x4x5x6)

Het kan dan wel zo zijn dat de getallen 1-2-3-4-5-6 net zo veel kans maken om getrokken te worden als andere combinaties, maar de statistieken wijzen een totaal andere kant op.
Dat er verschillende combinaties nog niet voorgekomen zijn, wil nog niet zeggen dat ze onwaarschijnlijk zijn.

Zoals je reeds aangegeven hebt, heb je 8.145.060 verschillende mogelijkheden bij een trekking van 6 ballen van 1 t/e/m 45.

Ik neem aan dat er 1 maal per week getrokken wordt, of doen ze dat vaker?

Er zitten 52 weken in een jaar.. dus zijn het er 52 trekkingen per jaar.

Stel je hebt de gegevens van de voorbije 5 jaar, is het dan voldoende om er eender welke benefiete conclusie uit te halen?

Je hebt immers niet meer dan 260 winnende combinaties. Wat maar een 300ste is van 1% van alle mogelijke combinaties.

Net zoals bij een zuivere dobbelsteen, weet je niet het aantal van de ogen dat er gegooid zal worden.

Krijg je met de lotto een gelijkaardige probleem, het is zelfs veel complexer.

Er spelen er veel meer ("veranderlijke") variabelen op. Om er een paar te geven: te beginnen met wat ik erboven al gelezen heb zoals: het gewicht van de ballen.

*) In welke volgorde dat ze in die trommel gegooid worden.

*) De druk van het lucht terwijl de ballen geschud worden als dat is tenminste hoe dat ze dat doen.

Het moet wel apart zijn als al die kleine puntjes telkens hetzelfde zijn bij elke trekking.

Zijn onze gegevens van voor de vervanging van de ballen en erna dan nog relevant ?

*) De locatie van de trekking, ook al is het verschil in de variatie van de zwaartekracht op verschillende aardoppervlakken zeer klein, kunnen we met 100% zekerheid zeggen dat het in ons geval verwaarloosbaar is ? (mochten ze verhuizen)

Dat is toch tenminste wat ik ervan denk, het houdt me in ieder geval weg van het gokken ;)
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Ingeletent_Blondje schreef:Het kan dan wel zo zijn dat de getallen 1-2-3-4-5-6 net zo veel kans maken om getrokken te worden als andere combinaties, maar de statistieken wijzen een totaal andere kant op.

Ik ben bezig met het schrijven van een boek, wacht maar met spanning af tot dat in de winkels ligt.
Nonsens. Weet je zelfs hoe je van een histogram kunt overgaan naar een kansverdeling? Ik zou zeggen, sla eens een boek open over (kernel) density estimation alvorens een te schrijven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Lotto kans met hulp van statistiek

Ingeletent_Blondje schreef:Ik vind het behoorlijk onverantwoordelijk om hier antwoorden te posten zonder eerst research te doen.

Als alle beschikbare lottocombinaties vanaf 1-2-3-4-5-6 tm 40-41-42-43-44-45 in een file gezet zouden worden, heb je de beschikking over 8.145.060 mogelijke combinaties volgens het sommetje (40x41x42x43x44x45)/(1x2x3x4x5x6)

Ik heb deze research wel gedaan, waar uit is gebleken dat de laagste nummerieke combinatie 1-2-3-6-12-17 is en dat combinaties als 1-2-3-4-5-6, maar ook andere combinaties waarvan de vervolggetallen een exacte macht is van het eerste getal nog nooit voor zijn gekomen.

Het kan dan wel zo zijn dat de getallen 1-2-3-4-5-6 net zo veel kans maken om getrokken te worden als andere combinaties, maar de statistieken wijzen een totaal andere kant op.

Ik ben bezig met het schrijven van een boek, wacht maar met spanning af tot dat in de winkels ligt.
En als je dat onderzoek herhaalt, vind je dan precies dezelfde conclusie?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer