Driehoeksconstructie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Driehoeksconstructie?

Gegroet,

Voor m'n onderzoek zit ik wat verveeld met de volgende vragen ivm bouwfysica:
  • Hoe verloopt de krachtverdeling van het onderstaande constructie-element wanneer er van bovenaf overheen de gehele breedte van de draagbalk (horizontale zijde) een kracht wordt uitgeoefend.?
  • Kan iemand me uitleggen wat de maximale belasting zou zijn?
  • Is hiervoor (eenvoudige) software beschikbaar?
De draagbalk liept door in de muur waaraan het geheel was bevestigd. De muurstijlen leken weinig verankerd te zijn in deze muur. Dus ik neem aan dat hun draagfunctie beperkt was.

De driehoeksconstructie is een voleikenhouten korbeelstel afkomstig uit een eiken loopgang uit de Antwerpse renaissance (1549). De onderlinge verbindingen zijn deuvelverbindingen (zie tekening onder). De volledige constructie (dus blokramen, 8 panelen, dak) zie onder) wordt gedragen door vier van deze driehoeksverbindingen (2 volledige, rood omlijnt in het midden) en twee halve.

De afmetingen zijn (LxBxD):

Draagbalk - horizontale zijde: 189,8 cm x 28 cm x 15,5 cm

Muurstijl - verticale zijde: 197,5 cm x 15 cm x 14 cm

Korbeel - schuine zijde: 222 cm x 31,5 cm x 38,5 cm

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 4.502

Re: Driehoeksconstructie?

Ik kan je aanbevelen om in de Kerstvacantie eens in een eenvoudig staticaboekje de simpele theorie erover te bekijken,het is nogal eenvoudig (ontleding van krachten: hoe dat verder werkt op het leeuwtje ,wordt wat lastiger)!

Prettige Kerstdagen en jaarwisseling!

Berichten: 10

Re: Driehoeksconstructie?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Kan je me er enkele aanraden?

Berichten: 150

Re: Driehoeksconstructie?


Berichten: 4.502

Re: Driehoeksconstructie?

Het lijkt mij meer een beetje schijnconstructie ,meer een sier-element;de "steunende" leeuwtjes zijn weer verbonden door een metaalconstructie aan het geheel voor zover ik het kan beoordelen.

Aan de grote foto te zien verwerkt in een ander object als sier-element.

Je kunt hier natuurlijk wel een basis-berekening op loslaten met het leeuwtje in dezelfde stand vervangen door een echt draagbaar onderdeel in dezelfde schuinte,de bedoeling is wrs. dat jij de zaak "basicly" kunt berekenen.

Statica-literatuur zul je zelf moeten zoeken,die van mij is wat antiek en niet meer verkrijgbaar!

Aanv.

Bij een eerdere topic zag ik een verwijzing naar een studieboek (de knooppuntmethode is een onderdeel,ik neem aan dat er ook een start aan het boek zit!),zie:

http://books.google.nl/books?id=8lwV7cj0W1...ode&f=false

Bij nader inzien bestaan er ook wel eenvoudiger statica-boeken,dit is niet voor beginners.

Reageer