Magnetische kracht uitrekenen., magnetische kracht uitrekenen met aantal rpm. en aantal v

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Magnetische kracht uitrekenen., magnetische kracht uitrekenen met aantal rpm. en aantal v

Hallo,

Ik ben bezig met een PO voor natuurkunde alleen nu hebben wij en vraag.

Wij hebben een magneet en we weten niet hoe sterk die is.

Proef:

We hebben een cd-rom op een motortje bevestigd en op die cd hebben we 8 magneten gedaan die allemaal met de + pool naar buiten wijzen. En 1 aantrekkende magneet met de + pool richting de cd.

Afbeelding

De zwarte puntjes zijn magneten en het rode puntje is het bevestigingspunt van de motor.

Nu is mijn vraag hoe je de magnetische kracht kan berekenen als je de volgende gegevens hebt:

RPM.

Spanning.

We hebben 2 metingen gedaan met dezelfde spanning alleen bij de ene was het met magneten en de andere zonder. Bij de meting met magneten was het aantal rotaties per minuut lager als bij die zonder magneten.

Zou iemand ons hiermee kunnen helpen?

Met vriendelijke groeten,

Job van de Noort

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Magnetische kracht uitrekenen., magnetische kracht uitrekenen met aantal rpm. en aantal v

Geen makkelijke. Heb je om te beginnen dit experiment al gedaan met niks dan blokjes ijzer met dezelfde vorm en massa als je magneetjes? Goed kans dat de luchtweerstand van je magneetjes ook een niet te onderschatten invloed heeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Magnetische kracht uitrekenen., magnetische kracht uitrekenen met aantal rpm. en aantal v

Hallo Jan,

We hebben het motortje met cd eerst laten draaien zonder de aantrekkende magneet en de 2de keer hebben we alleen de aantrekkende magneet erbij gezet. Dus de luchtweerstand moet bij elke proef gelijk zijn als ik het goed heb.

Berichten: 3

Re: Magnetische kracht uitrekenen., magnetische kracht uitrekenen met aantal rpm. en aantal v

De resultaten krijg ik vandaag opgestuurd maar he zag er ongeveer zo uit:

15V -- 1000 RPM (zonder aantrekkende magneet)

15V -- 850 RPM (met aantrekkende magneet)

we hebben ook nog het aantal Hertz maar volgens mij is dat niet van belang bij deze proef.

Dit zijn de echte resultaten die we hebben:

5 volt = 100 RPM en 1,68 Hz (zonder afstoot magneet)

10 Volt = 140 RPM en 2,33 Hz (zonder afstoot magneet)

5 volt 86 RPM en 1,45 Hz (met afstoot magneet)

10 Volt= 120 RPM en 2 Hz (met afstoot magneet)

Reageer