Springen naar inhoud

Halogenering van alkanen

• Log in om te kunnen reageren

jan92

jan92

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2009 - 15:59

Hallo,

de halogenering van alkanen is bijvoorbeeld de volgende reactie:
CH4 +Cl2 -> CH3CL + HCL.

Nu staat er verder in mijn cursus dat bij de halogeneringsreactie het eenvoudiger is om een tertiaire C-H binding te verbreken dan een secundaire, respectievelijk primaire C-H binding. Ik dacht dat dit iets te maken had met het inductief en hyperconjugatie effect, alleen zie ik dan niet goed waarom.
Kan iemand uitleggen of dit inderdaad komt door inductief effect en/of hyperconjugatie, en zoja waarom?

Alvast bedankt,
Jan

Veranderd door jan92, 22 december 2009 - 16:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44855 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2009 - 13:45

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jan92

jan92

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 22:18

Iemand die hier een handje kan toesteken?

Blijkbaar niet, spijtig.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2009 - 00:45

Jawel, maar het was aan de aandacht ontsnapt.

Het is niet zozeer eenvoudiger om een C-H binding van een tertiair C-atoom te verbreken, het is meer dat het dan ontstane radicaal is dan stabieler, waardoor reacties sneller zullen verlopen.

Het dan ontstane radicaal is inderdaad stabieler door het elektronstuwende effect van aangrenzende C-atomen. Deze zorgen toch voor iets meer vulling van het anders halflege orbitaal.

De algemene regel is: Een tekort aan elektronen wordt gestabiliseerd door elektronstuwende groepen. Deze regel gaat dus zowel op voor radicalen als voor carbokationen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures