Springen naar inhoud

Wrijving


  • Log in om te kunnen reageren

#1

VictorPintjes

    VictorPintjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2009 - 16:23

Hallo

Waarom kan je sneller rijden met smalle wielerbandjes dan met moutainbikebanden bijvoorbeeld als je dezelfde kracht gebruikt? We hebben gezien dat weerstand enkel afhangt van normaalkracht en wrijvingscoŽficiŽnt, maar als je logisch zou denken kan je met wielerbanden sneller rijden aangezien ze een kleiner oppervlakte hebben op de weg. Hoe komt dit?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2009 - 16:39

naast wrijving speelt ook massa een belangrijke rol in een dergelijk verhaal.
LaTeX

hiermee bekend?

Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.
Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.

Veranderd door TeunisTVM, 22 december 2009 - 16:43

A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2009 - 16:42

Wielerbanden hebben een kleiner contactoppervlak omdat ze veel harder zijn opgepompt dan gewone fietsbanden.
De belangrijkste reden daarvoor is dat een dunne harde band een lagere rolweerstand heeft.

#4

VictorPintjes

    VictorPintjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2009 - 16:45

Krachtmoment ok dat kan er ook wat mee te maken hebben, maar dat is niet echt wat ik zoek denk. Met dikkere banden heb je toch ook meer 'grip' als met dunnere denk ik dan zo maar ze hebben dezelfde wrijving...

naast wrijving speelt ook massa een belangrijke rol in een dergelijk verhaal.
LaTeX



hiermee bekend?

Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.
Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.


Maar wat heeft contactoppervlak te maken met de formule Fw = u*Fn??

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2009 - 19:06

Maar wat heeft contactoppervlak te maken met de formule Fw = u*Fn??

Eigenlijk niks. Rolwrijving is een beetje een verkeerde term:

http://www.wetenscha...s...st&p=572080
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures