Wrijving

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Wrijving

Hallo

Waarom kan je sneller rijden met smalle wielerbandjes dan met moutainbikebanden bijvoorbeeld als je dezelfde kracht gebruikt? We hebben gezien dat weerstand enkel afhangt van normaalkracht en wrijvingscoëficiënt, maar als je logisch zou denken kan je met wielerbanden sneller rijden aangezien ze een kleiner oppervlakte hebben op de weg. Hoe komt dit?

Alvast bedankt

Berichten: 119

Re: Wrijving

naast wrijving speelt ook massa een belangrijke rol in een dergelijk verhaal.
\(\vec{T}=I \vec{\alpha}\)
hiermee bekend?

Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.

Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wrijving

Wielerbanden hebben een kleiner contactoppervlak omdat ze veel harder zijn opgepompt dan gewone fietsbanden.

De belangrijkste reden daarvoor is dat een dunne harde band een lagere rolweerstand heeft.

Berichten: 5

Re: Wrijving

Krachtmoment ok dat kan er ook wat mee te maken hebben, maar dat is niet echt wat ik zoek denk. Met dikkere banden heb je toch ook meer 'grip' als met dunnere denk ik dan zo maar ze hebben dezelfde wrijving...
TeunisTVM schreef:naast wrijving speelt ook massa een belangrijke rol in een dergelijk verhaal.
\(\vec{T}=I \vec{\alpha}\)
hiermee bekend?

Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.

Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.
Maar wat heeft contactoppervlak te maken met de formule Fw = u*Fn??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wrijving

Maar wat heeft contactoppervlak te maken met de formule Fw = u*Fn??
Eigenlijk niks. Rolwrijving is een beetje een verkeerde term:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=572080
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer