Wrijving
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 5
Wrijving
Hallo
Waarom kan je sneller rijden met smalle wielerbandjes dan met moutainbikebanden bijvoorbeeld als je dezelfde kracht gebruikt? We hebben gezien dat weerstand enkel afhangt van normaalkracht en wrijvingscoëficiënt, maar als je logisch zou denken kan je met wielerbanden sneller rijden aangezien ze een kleiner oppervlakte hebben op de weg. Hoe komt dit?
Alvast bedankt
Waarom kan je sneller rijden met smalle wielerbandjes dan met moutainbikebanden bijvoorbeeld als je dezelfde kracht gebruikt? We hebben gezien dat weerstand enkel afhangt van normaalkracht en wrijvingscoëficiënt, maar als je logisch zou denken kan je met wielerbanden sneller rijden aangezien ze een kleiner oppervlakte hebben op de weg. Hoe komt dit?
Alvast bedankt
-
- Berichten: 119
Re: Wrijving
naast wrijving speelt ook massa een belangrijke rol in een dergelijk verhaal.
Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.
Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.
\(\vec{T}=I \vec{\alpha}\)
hiermee bekend?Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.
Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Wrijving
Wielerbanden hebben een kleiner contactoppervlak omdat ze veel harder zijn opgepompt dan gewone fietsbanden.
De belangrijkste reden daarvoor is dat een dunne harde band een lagere rolweerstand heeft.
De belangrijkste reden daarvoor is dat een dunne harde band een lagere rolweerstand heeft.
-
- Berichten: 5
Re: Wrijving
Krachtmoment ok dat kan er ook wat mee te maken hebben, maar dat is niet echt wat ik zoek denk. Met dikkere banden heb je toch ook meer 'grip' als met dunnere denk ik dan zo maar ze hebben dezelfde wrijving...
Maar wat heeft contactoppervlak te maken met de formule Fw = u*Fn??TeunisTVM schreef:naast wrijving speelt ook massa een belangrijke rol in een dergelijk verhaal.
\(\vec{T}=I \vec{\alpha}\)hiermee bekend?
Betreft wrijving zit je goed als je enkel spreekt over rolwrijving. Je hebt nog allerlei andere wrijvingen: luchtweerstand, inveringbanden, wrijving naaf, etc.
Het is als altijd de vraag welke wrijving is van belang mee te nemen in berekeningen en welke kan en mag ik verwaarlozen.
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: Wrijving
Eigenlijk niks. Rolwrijving is een beetje een verkeerde term:Maar wat heeft contactoppervlak te maken met de formule Fw = u*Fn??
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=572080
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270