Impuls

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Impuls

Gegeven is de volgende vraag:

Een raket met een totale massa van 3180 kg vliegt in de ruimte met een snelheid van 115 m/s. Om de richting van de baan 35° te veranderen, kunnen de stuurraketten van de raket even ontstoken worden. De stuurraketten staan loodrecht op de richting van de oorspronkelijke beweging. Veronderstel dat de gassen van de raket uitgestoten worden met een snelheid van 1750 m/s. Hoeveel massa moet er dan uitgestoten worden?

Ik heb het antwoord op deze vraag gevonden op het internet, van een betrouwbare site. Het gaat als volgt:
schets_fys.png
schets_fys.png (44.24 KiB) 124 keer bekeken
Nu versta ik 1 iets niet aan deze redenering. Waarom zegt men dat de impuls voor de beweging nul is? De raket is dan toch al in beweging? Er is dan toch al impuls? Toch zegt men dat het 0 is...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls

"momentum in perpendicular direction" betekent "de impuls loodrecht op de oorspronkelijke bewegingsrichting".

Die is 0 voordat de stuurraketten aangaan

let ook op dat kleine symbooltje onder die p, die "|"(symbooltje voor "loodrecht")
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Impuls

Dus als ik het goed voorheb, wordt het gas eigenlijk de andere kant (andere zin van Vadd vector) uitgestuwd, door actie/reactie beweegt de raket de andere kant uit...Er zijn enkel horizontale impulscomponenten nodig, dus de beweging van de raket voor de hoekverandering is enkel verticaal, dus valt weg...

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Impuls

Dus als ik het goed voorheb, wordt het gas eigenlijk de andere kant (andere zin van Vadd vector) uitgestuwd,
Dat heb je goed voor. Moet ook wel, anders blijft impuls niet behouden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer