Springen naar inhoud

Hybridisatie

• Log in om te kunnen reageren

EclaireurSpatial

EclaireurSpatial

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2009 - 20:31

Hallo allemaal!

Ik ben momenteel nogal in de war met het deel over hybridisatie in mijn chemie curcus.
Aangezien dit mijn eerste jaar chemie is, hoop ik dat mijn manier van vraagstelling voor jullie een beetje begrijpbaar is :eusa_whistle:

Het probleem zit bij mij hier : er staat een voorbeeld in mijn curcus van NH3.
De elektronenstructuur is 1S² 2S² 2Px¹ 2Py¹ 2Pz¹
Hieruit kan je zien dat de 3 bindingsplaatsen aanwezig zijn. Maar dan zeggen ze plots dat de geometrische structuur niet juist is. Komt dit omdat je in dit voorbeeld nu op de cartesiaanse assen aan het werken bent, en niet sfeersymmetrisch?

Is dat dan de reden dat je je 2S en je 2P gaat 'hermengen' tot de sfeersymmetrische oplossing SP3?

Dan bekom je 1S² SP3² SP3¹ SP3¹ SP3¹ SP3¹

Nu zeggen ze :" De tetraëder is niet perfect sfeersymmetrisch, omdat er een verschil is in uitgebreidheid in de ruimte tussen de bindende moleculaire orbitalen en het niet bindende moleculaire obritaal."

Eigenlijk heb je door het 'hermengen' van je 2S en je 2P tot 4 SP3 orbitalen toch 4 bindplaatsen gecreeërd? En in het geval van NH3 heb je er toch maar 4 nodig? Bedoelen ze dan met het geciteerde stuk dat één van de SP3 orbitalen niet bindend is? (Indien ja, dan is dat toch SP3^2?)
De uiteindelijke hoek tussen de orbitalen wordt ook kleiner wordt er aangehaalt.

Ik hoop dat jullie er een beetje aan uit kunnen!!

Alvast bedankt!

Mvg
Niels

Veranderd door EclaireurSpatial, 22 december 2009 - 20:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2009 - 13:47

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Basiliek.

Basiliek.

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2009 - 08:40

Je maakt het wat te moeilijk.

Nadat je de H's hebt geonden aan de N blijft er nog een vrij elektronenpaar over.
Een vrij elektronenpaar heeft een grote aanrtekkingskracht dan een sigma-binding dus daarom dat de hoek kleiner zal zijn dan de tetraedische verdeling van 109,28°.

mvg,

Basiliek.
Knowledge is power

EclaireurSpatial

EclaireurSpatial

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 20:14

Je maakt het wat te moeilijk.

Nadat je de H's hebt geonden aan de N blijft er nog een vrij elektronenpaar over.
Een vrij elektronenpaar heeft een grote aanrtekkingskracht dan een sigma-binding dus daarom dat de hoek kleiner zal zijn dan de tetraedische verdeling van 109,28°.

mvg,

Basiliek.

Allereest, heel erg bedankt voor de hulp!

Nog eens overlopen : je hebt van je 2S en je 2P samen het SP3 gemaakt. Als je die dan invult dan zie je dat je 1 maal een SP3^2 hebt en 3 maal een SP3^1

De 3 SP3^1 stellen de plaatsen voor waar de waterstoffen op binden(hier dus 3) en dan stelt het SP3^2 het vrij elektronenpaar voor?

Moest dit het geval zijn, dan snap ik het!

Nog een vraagje:

Als je Boor hybrisiseerd dan ga je aan de slag met Sp2 ipv Sp3 wat ik snap. Maar dan heb ik ook een voorbeeld van ethyleen (C2H4) gevonden. De hybridisatie van dit snap ik helemaal niet meer.
Allicht is mijn redenatie niet juist, maar ik zou denken omdat je met C zit te werken dat je opnieuw SP3 wilt gaan maken(C=6 e-). Maar in het gegeven voorbeeld gebruiken ze plots SP2 en vullen ze het anders lege 2pz op. Ik zou dan denken dat je gewoon dus sp3 zou moeten om je vier bindingsplaatsen te krijgen ipv SP2.
Om het een beetje overzichtelijk te houden zal ik even overtypen wat ja krijgt volgens de curcus.
1S^2 sp2^1 sp2^1 sp2^1 2pz^1

Nog een bedenking erbij => je hebt nu dus 3 sfeersymmetrische bindingsplaatsen en eentje over de z-as?!

Nogmaals, waarschijnlijk is mijn manier van denken niet helemaal correct (allicht omdat dit helemaal nieuw is voor mij)

Ik hoop dat iemand raad weet :eusa_whistle:

Alvast heel erg bedankt!!!
Mvg

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 01:00

Voor ethyl (C2H4) is het een SP2 hybridisatie, omdat je met een dubbele binding zit waarvan één opgaat als een sigma-binding en de andere als zwakke pi-binding. Daarom zal ethyl een spz elektron niet mee laten hybridiseren, omdat deze moet instaan voor de pi-binding. Er ontstaat dus een trigonale structuur voor beide C-atomen en deze zijn dan nog elk verbonden met twee waterstofatomen (H) en nog een pi-binding die beide C-atomen onderling verbind.

Charelke_

Charelke_

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 01:10

Als je de hybridisatie wilt wilt bepalen van een atoom in een molecule is het zeer handig om eerst de lewisformule uit te tekenen van de molecule waarbij je al een goed overzicht krijgt van het aantal bindingen.

Bij NH3 bijvoorbeeld. Je weet dat N 5 elektronen op zijn buitenste schil heeft. Je weet dat H 1 elektron op zijn buitenste schil heeft. Als je de lewisformule gaat uittekenen dan zal N 3 keer verbonden zijn met H en schiet er één gemeenschappelijk elektronenpaar over voor N om tot 5 te komen.

Nu als je dan telt hoeveel maal elk element verbonden is dan zie je dat N 3 keer verbonden is + 1 elektronenpaar wat dus 4 bindingen geeft. Je moet weten dat:

- 4 bindingen = sp3
- 3 bindingen = sp2
- 2 bindingen = sp

Hieruit weet je dus direct dat N sp3 hybridastie heeft => tetraëder.

EclaireurSpatial

EclaireurSpatial

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 14:10

Dus aan de hand van je sterisch getal kan je bepalen op het SP3 SP2 of SP is?
Ik denk dat ik het ongeveer door heb.

Ik heb nu nog één probleem bij hybridisatie van CO2
Streisch getal is 2 dus het je moet SP gebruiken.
Als je dan alles invult zie je dat je door de axiale overlap van je twee SP's een sigma binding hebt en ook nog twee pi-bindingen (van 2Py en 2Pz)

Hoe verklaar je daarmee dan de twee dubbele bindingen tussen C en O, want je bent toch met 3 bindingen bezig ipv 4?

Groetjes en nogmaals dank!

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 15:16

Ik heb nu nog één probleem bij hybridisatie van CO2
Streisch getal is 2 dus het je moet SP gebruiken.
Als je dan alles invult zie je dat je door de axiale overlap van je twee SP's een sigma binding hebt en ook nog twee pi-bindingen (van 2Py en 2Pz)

Hoe verklaar je daarmee dan de twee dubbele bindingen tussen C en O, want je bent toch met 3 bindingen bezig ipv 4?

Geef duidelijk aan over welk atoom je het hebt alsjeblieft, dit is onduidelijk.

C heeft twee dubbele bindingen met zuurstof.

Hiervan zijn 2 sigmabindingen. Het C-atoom is dus sp-gehybridiseerd. Pi-bindingen tel je niet mee.

Als we naar het O-atoom kijken zien we:
- 1 pi-binding
- 1 sigma-binding
- 2 vrije elektronenparen

Aantal elektronen voor O:
De vrije elektronen gaan als paar in 1 (sigma) orbital en zien we als sigmabinding.
In totaal heb je dan 3 bindingen waardoor O sp2-gehybridiseerd is.

Dit geldt voor beide zuurstofatomen.

EclaireurSpatial

EclaireurSpatial

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 21:39

Excuses, ik dacht dat het duidelijk was :eusa_whistle: Ik zal mijn vraag nog eens, op een andere manier proberen te formuleren.

<O=C=O>
Het sterisch getal van CO2 is 2 en hieruit kan je dan afleiden dat je je oribtalen gaat hermengen tot SP.

Ingevult krijg je dan: 1S^2 SP^1 SP^1 2Py^1 2Pz^1
Dus dan zorgen SP^1 en SP^1 voor een axiale overlap en dus een sigma binding, 2Py^1 voor een Pi-binding en 2Pz^1 voor een Pi-binding.
Maw, je hebt hier dan toch een drie dubbele binding (1sigma en 2pi's)? IPV de dubbele binding die de Lewisstructuur laat zien? (de dubbele binding tussen C en O)

Ik hoop dat het op deze manier duidelijker is!

Alvast bedankt!
Groetjes

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 21:53

<O=C=O>
Het sterisch getal van het koolstofatoom in CO2 is 2 en hieruit kan je dan afleiden dat je je oribtalen gaat hermengen tot SP.

Klopt.

Ingevult krijg je dan: 1S^2 SP^1 SP^1 2Py^1 2Pz^1
Dus dan zorgen SP^1 en SP^1 voor een axiale overlap en dus een sigma binding, 2Py^1 voor een Pi-binding en 2Pz^1 voor een Pi-binding.
Maw, je hebt hier dan toch een drie dubbele binding (1sigma en 2pi's)? IPV de dubbele binding die de Lewisstructuur laat zien? (de dubbele binding tussen C en O)

In de sigmabinding deelt C 1 elektron. Uit de sp-orbitaal worden twee sigmabindingen gevormd. Een elektron voor elk O-atoom. Daarnaast heb je 2 elektronen in de p-orbitalen 'over'. Deze worden gebruikt om de 2 pi-bindingen te vormen. Er is geen sprake van een driedubbele binding als resonantiestructuur of iets dergelijks.

EclaireurSpatial

EclaireurSpatial

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 22:08

Allereerst dank voor uw antwoord!

Ik vrees alleen dat ik het nog niet helemaal doorheb...
Als ik lees wat u zegt, begrijp ik het, maar als ik dan een ander voorbeeld van SP hybridisatie erbij haal dan snap ik het weer niet.

Als ik dan hetzelfde zou doen voor C2H2

H-C=C-H

Hier heb je hetezelfde sterisch getal voor C (2), dus na het invullen krijg je weer 1S^2 SP^1 SP^1 2Py^1 2Pz^1

Hoe verklaar je hier dan de driedubbele binding van de C atomen? Axiale overlap van de SP's zorgen voor sigma en dan twee Pi's van 2Py^1 en 2Pz^1 ?
Volgens mij is bij redenatie gewoon fout als ik uw uitleg zo lees, maar adhv uw uitleg kan ik de driedubbele bingen niet verklaren.

Sorry als deze vragen enerverend en 'simpel' over komen, maar ik ben er niet 100% mee weg :eusa_whistle:

Alvast bedankt!
Groetjes

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 23:27

H-C=C-H (etyn)

Hier heb je hetezelfde sterisch getal voor C (2), dus na het invullen krijg je weer 1S^2 SP^1 SP^1 2Py^1 2Pz^1

Klopt. Beide C atomen zijn sp-gehybridiseerd en hebben 2 elektronen in die orbitaal. Ook hebben ze 2 elektronen in de p-orbitalen. Er dienen 2 pi bindingen te worden gevormd (C=C) en 2 sigmabindingen (C-H en C-C).

Hiervoor zijn 2 elektronen uit de sp-orbitaal nodig en 2 elektronen uit de p-orbitalen.

Dus dit verhaaltje klopt toch?

Ik denk dat je in verwarring raakt door de overlap. Jij gaat er nu geloof ik vanuit dat de orbitalen binnen het atoom overlap vertonen, terwijl je dit nu moet zien als dat de orbitalen van het ene C-atoom overlappen met de orbitalen van het andere C-atoom.

EclaireurSpatial

EclaireurSpatial

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2010 - 20:02

Ik heb het helemaal door nu, super!!
Heel erg bedankt!

Wat je aanhaalde was inderdaad mijn fout.

Nogmaals dank!!

Mvg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures