Torsiemodulus bij polymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Torsiemodulus bij polymeren

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met een beschrijving in mijn cursus kunststoffen.

We bekijken hier de temperatuursgevoelige transities (glanstransitietemperatuur, smeltemperatuur, vloeitemperatuur) aan de hand van de torsiemodulus G uitgedrukt in Pa.

Maar nu kan ik uit de tekst niet afleiden wat die torsiemodulus juist is. Is hier dan beschreven wat de toegelaten buigspanning is in functie van de temperatuur?

Alvast bedankt.

Berichten: 11

Re: Torsiemodulus bij polymeren

Ik heb zelf nog wat verder rondgekeken en ben tot volgende conclusie gekomen:

De torsiemodulus is quasi(of helemaal) synoniem voor de afschuifmodulus of glijdingsmodulus. Deze is sterk gerelateerd met de elasticiteitsmodulus. Welke voor rubbers bijvoorbeeld zeer klein is doordat deze absoluut niet stijf zijn.

Dit verklaart ook waarom de torsiemodulus in het algemeen relatief laag is voor polymeren.

Kan iemand dit bevestigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Torsiemodulus bij polymeren

De torsiemodulus is niet hetzelfde als de afschuifmodulus of de elasticiteitsmodulus. Alle moduli hebben betrekking op de weerstand tegen een bepaalde vervorming. Een torsie is een andere vervorming dan een afschuiving. Torsie heeft betrekking op rotatie, afschuiving op translatie. Iedere vervorming gaat gepaard met een andere weerstand, die bepaald wordt door de structuur van het materiaal.

Ik hoop dat bijgevoegde tekening voldoende duidelijkheid biedt.[attachment=4743:vervorming.gif]
Bijlagen
vervorming.gif
vervorming.gif (10.57 KiB) 347 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Torsiemodulus bij polymeren

Marko schreef:De torsiemodulus is niet hetzelfde als de afschuifmodulus of de elasticiteitsmodulus. Alle moduli hebben betrekking op de weerstand tegen een bepaalde vervorming. Een torsie is een andere vervorming dan een afschuiving. Torsie heeft betrekking op rotatie, afschuiving op translatie. Iedere vervorming gaat gepaard met een andere weerstand, die bepaald wordt door de structuur van het materiaal.

Ik hoop dat bijgevoegde tekening voldoende duidelijkheid biedt.[attachment=4743:vervorming.gif]
Oké bedankt. Ik had eigenlijk torsie voor ogen toen ik het afschuiving noemde. De tekening geeft idd uitsluitsel.

Reageer