Invoeren van goniometrische formules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Invoeren van goniometrische formules

Hoi, intussen heb ik de cursus analyse bijna af, maar ik had toch nog een vraagje bij de redenering op pagina 113.

http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/analyse1.pdf

Bij bgtan n wordt er een kleiner dan teken gebruikt in de uitwerking, zodat het duidelijk wordt dat de Bgtan nooit groter zal worden dan 2. Maar waarom wordt er hier nu 2 gekozen en hoe volgt de definitie van :eusa_whistle: die eronder gegeven wordt hierbij?

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Invoeren van goniometrische formules

Die 2 wordt niet "gekozen", die volgt als bovengrens door de afschatting die gemaakt wordt.

Je hebt dan een stijgende, maar naar boven begrensde, functie; dus deze heeft een limiet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Invoeren van goniometrische formules

OK, dat begreep ik wel, maar ik bedoelde enkel dat een andere afschatting een andere bovengrens-schatting zou geven (weliswaar nog steeds groter dan :eusa_whistle: /2), niet?

De afschatting dient toch enkel om de begrenzing aan te geven, heb ik dat juist?

PS: Bedankt voor je snelle reactie alweer, TD!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Invoeren van goniometrische formules

OK, dat begreep ik wel, maar ik bedoelde enkel dat een andere afschatting een andere bovengrens-schatting zou geven (weliswaar nog steeds groter dan :eusa_whistle: /2), niet?
Inderdaad, kleiner dan pi/2 zou niet kunnen natuurlijk.
De afschatting dient toch enkel om de begrenzing aan te geven, heb ik dat juist?
De afschatting dient om te tonen dat bgtan(n) begrensd is, samen met het stijgend zijn heb je dan voldoende om te weten dat de limiet bestaat. Dat laat toe een getal te definiëren als precies die limiet.
PS: Bedankt voor je snelle reactie alweer, TD!
Graag gedaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer