Welke connectie heeft de minste weerstand

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Welke connectie heeft de minste weerstand

Ik probeer contact weerstand een beetje te begrijpen. Twee vragen.

Ik heb een dun Platinum draadje die ik aan een geissoleerde koper draad wil sluiten, wat is de beste manier met de minste weerstand?

Een krokodil klip? Een schroefklip? (kroontje) Gebruik van soldeer? Iets anders?

Ik heb een PCB, de PCB heeft een goud finish. Hoe maak ik contact met deze PCB met de allerminste weerstand?

Soldeer? Pin-header en krokodil clip? Een andere header? Welke?

Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Persoonlijk zou ik in beide gevallen voor het solderen gaan, mits het platinum draaje soldeerbaar is. Op de tweede plaats een schroefverbinding.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 242

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

zoals mijn vader altijd zou zeggen: METEN IS WETEN.

Alle soorte klemmetjes zou je de weerstand van kunnen meten met een multimeter. en soldeer tja gewoon solderen en meten denk ? doe je eerst alle klemmetjes en kroonsteentjes meten en weet ik veel wat je allemaal hebt. daarna solderen dat meten en als dat niet de laagste weerstand geeft zou je altijd nog kunnen de-solderen en een kroonsteentje gebruiken ofsow.

Ik heb geen parate kennis over manieren van verbinden met de laagste weerstand sorry.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 2.746

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

ik ga ook voor isoleren, dan heb je geen last van oxides tussen je twee metalen, en heb je een relatief groot contactoppervlak.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

ik ga ook voor isoleren,
Dan krijg je niet bepaald de laagste contactweerstand. :eusa_whistle:

Typfoutje, neem ik aan?

Berichten: 2.746

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

:eusa_whistle: ik kan niet geloven dat ik dat getypt heb! Ik bedoelde dus solderen ipv isoleren ](*,)

Berichten: 130

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Afhankelijk van waarvoor het juist moet dienen... Solederen lijkt mij ook een goede oplossing, maar het is zo verdomd onbetrouwbaar. Zodra er wat belasting op je draadje komt (iemand die er tegen stoot of zo) kan de weerstand veranderen en als het een gevoelige schakeling is (neem ik aan omdat je zo'n laag mogelijke weerstand wilt) heb je het natuurlijk zitten. Al je kalibreer werk om zeep :eusa_whistle: .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Een soldering waarvan de weerstand verandert doordat er iemand tegenaan stoot? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen.

Een andere optie die ik nu bedenk is puntlassen. Wordt vaak toegepast bij metalen die niet of moeilijk te solderen zijn, of als de werktemperatuur van de verbinding hoger is dan de smelttemperatuur van het soldeer.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Puntlassen?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Wat bedoel je eigenlijk te vragen?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Vraag: Welke connectie heeft de minste weerstand, draad naar draad

Antwoord: Puntlassen?

Naast de gesuggereerde mogelijkheden wilde ik ook puntlassen opbrengen als mogelijke verbinding met een lage overgangsweerstand tussen koper en platina.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Aha, ik dacht dat het een reactie was op mijn voorgaande bijdrage, want daarin had ik puntlassen ook al geopperd.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Bedankt, dat is al heel wat informatie.

Ik denk dat de grote boeman koperoxide is. Door het solderen kun je dat dus ontlopen. Maar ook kan de koper van een laagje nikkel of goud worden voorzien waardoor je dus geen oxide laagje krijgt. Dan zou je weer voor een schroef connectie kunnen gaan?

Of vergeet ik enkele natuurkundige fenomenen hier?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

Hebben we het al over PCB met goudafwerking gehad?

Goudafwerking is echt wel bedoeld voor mechanische contacten. Het goud voorkomt oxidatie. Solderen op goudafwerking is GEEN goed idee. Tijdens het solderen legeert het goud met het soldeer en vormt een broze legering die slecht geleidt en mechanisch zwak is.

Als het over een langdurige verbinding gaat zal een goed knellende connector, al dan niet met goudafwerking, het beste resultaat geven. Op de tweede plaats komt dan m.i. de krokodil (van goede kwaliteit) en op de laatste plaats soldeer (maar dan is het goud verknoeid).
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke connectie heeft de minste weerstand

ahaaa, bedankt marc, dat is parktische info waar ik iets mee kan. Het gaat inderdaad gedeeltelijk over een PCB met goudafwerking. Maar ook platinum draad en zilver draad. Ik denk dat ik is ga zoeken naar een goede knellende connector met goudafwerking.

Reageer