Elektronprobabiliteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 57

Elektronprobabiliteit

Goede avond,

ik heb een denkvraag omtrent de probabiliteit (= waarschijnlijkheid) om een elekton aan te treffen in een orbitaal waar ik het antwoord maar niet op vind.

Deze luidt als volgt:

Is de probabiliteit om een elektron aan te treffen in een p- orbitaal groter dan in een s- orbitaal?

De redenering die je maakt als je het antwoord weet zou ik ook graag weten.

mvg,

Basiliek.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Elektronprobabiliteit

Heb je hiervoor al eens gegoogled? :eusa_whistle: (engels bij voorkeur)

Orbitalen zijn afgebakende gebieden waar met grote zekerheid (95%-99%) kan worden aangenomen dat er een elektron in zit. Gezien dit zowel voor een S, P, D en F orbitaal van toepassing is, snap ik je vraag niet echt goed.

Natuurlijk is de vorm van deze verschillende orbitalen anders waardoor de waarschijnlijkheid dat er een elektron aangetroffen kan worden in functie van de afstand tot de kern verschillend is voor elk specifiek orbitaal.

Maar de verdeling van de elektronen over de verschillende soorten orbitalen is niet echt iets wat hier van belang is.

globaal genomen vermoed ik dus dat de 'probabiliteit' om een elektron aan te treffen in een s-orbitaal even groot is als in een p-orbitaal.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektronprobabiliteit

Als er twee s-elektronen aanwezig zijn, dan geldt voor een derde elektron, dat de aanwezigheid in een p-baan zeer veel groter is dan in een s-baan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Elektronprobabiliteit

Basiliek. schreef:Goede avond,

ik heb een denkvraag omtrent de probabiliteit (= waarschijnlijkheid) om een elekton aan te treffen in een orbitaal waar ik het antwoord maar niet op vind.

Deze luidt als volgt:

Is de probabiliteit om een elektron aan te treffen in een p- orbitaal groter dan in een s- orbitaal?

De redenering die je maakt als je het antwoord weet zou ik ook graag weten.

mvg,

Basiliek.
Je vraag is voor velerlei uitleg vatbaar. Heb je het over het H-atoom, over alle atomen in zijn algemeenheid, over de grondtoestand of niet?

Het elektron van het H-atoom bevindt zich het meest waarschijnlijk in het 1s-orbitaal. Van de 10 elektronen van neon bevinden zich er echter 6 in een p-orbitaal, daar is het verhaal dus omgekeerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 57

Re: Elektronprobabiliteit

Als er twee s-elektronen aanwezig zijn, dan geldt voor een derde elektron, dat de aanwezigheid in een p-baan zeer veel groter is dan in een s-baan.
Dank je wel.
Marko schreef:Je vraag is voor velerlei uitleg vatbaar. Heb je het over het H-atoom, over alle atomen in zijn algemeenheid, over de grondtoestand of niet?

Het elektron van het H-atoom bevindt zich het meest waarschijnlijk in het 1s-orbitaal. Van de 10 elektronen van neon bevinden zich er echter 6 in een p-orbitaal, daar is het verhaal dus omgekeerd.
Het is een letterlijke ja-neen vraag van een examen chemie ^^.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Elektronprobabiliteit

Dan is het een slechte ja/nee-vraag.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 57

Re: Elektronprobabiliteit

Dan is het een slechte ja/nee-vraag.


:eusa_whistle: , dan hoop ik dat hij ze niet gaat stellen.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Elektronprobabiliteit

Bevindt een elektron zich gewoon niet op de plaats waarin het een zo laag mogelijke energie heeft? Zo heb ik het alleszinds geleerd in de lessen over elektronenconfiguratie bij atoomorbitalen.

Als het 1s orbitaal gevuld is met twee elektronen, worden de drie 1p orbitalen gevuld, daarna 2s orbitaal,... enzovoort. Ik begrijp wel de onzekerheid omtrent de plaats van een elektron, maar lapt een elektron de regels van de elektronenconfiguratie zomaar aan z'n laars?

Reageer