Calciumtransport uit de cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Calciumtransport uit de cel

In de meeste cellen in het menselijk lichaam blijft de concentratie van vrije \(\mbox{Ca}^{2+}\)-ionen in het intracellulair milieu vier grootteordes lager dan die in het extracellulair milieu, ondanks een belangrijke elektrochemische gradiënt die \(\mbox{Ca}^{2+}\)-ionen in de cel stuwt. Dit komt omdat de cel verschillende mechanismen bezit om het vrije intracellulaire \(\mbox{Ca}^{2+}\) laag te houden. Bijvoorbeeld:
  • \(\mbox{Ca}^{2+}\)-ionen worden op calciumbuffers als calmoduline en parvalbumine gebonden en zodoende geneutraliseerd;
  • primair actief transport van \(\mbox{Ca}^{2+}\)-ionen in intracellulaire vesikels (calcium stocks) in het endoplasmatisch reticulum via de SERCA-pomp;

  • primair actief transport van \(\mbox{Ca}^{2+}\)-ionen naar de extracellulaire vloeistof via het \(\mbox{Ca}^{2+}\)-\(\mbox{Mg}^{2+}\)-ATPase;
  • secundair actief transport van \(\mbox{Ca}^{2+}\)-ionen naar de extracellulaire vloeistof via de \(\mbox{Ca}^{2+}\)-\(\mbox{Na}^{+}\)-exchanger.
Mijn probleem zit bij dat derde puntje. In de les vernoemde de prof dat \(\mbox{Ca}^{2+}\)-\(\mbox{Mg}^{2+}\)-ATPase, maar in mijn boeken (Medical Physiology, 2nd Edition door Boron & Boulpaep en Human Physiology, an Integrated Approach, 5th Edition door Silverthorn) vind ik dat niet terug. Wel zie ik daar het \(\mbox{Ca}^{2+}\)-\(\mbox{H}^+\)-ATPase verschijnen. Een vergissing van de prof, of worden allebei de mechanismen voor dit doel gebruikt (en zelfs dan vind ik het vreemd dat het schijnbaar onbekende \(\mbox{Ca}^{2+}\)-\(\mbox{Mg}^{2+}\)-ATPase vernoemd wordt i.p.v. het bekendere \(\mbox{Ca}^{2+}\)-\(\mbox{H}^+\)-ATPase)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Calciumtransport uit de cel

Heb je al eens via het internet gezocht?

Het is alleszins geen onbestaande structuur.

Het onderstaande abstract geeft wat meer toelichting over het mechanisme, maar voor een accurate en volledige werking zou ik je eens tot andere literatuur richten dan louter je eigen boeken.

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/abstract/244/1/G3
Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: Calciumtransport uit de cel

Heb je al eens via het internet gezocht?
Zeker, en ik ben beide mechanismen ook tegengekomen, maar jouw link had ik niet gevonden. Bedankt, dat maakt het al wat duidelijker!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer