vloeistoffen voor verwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

vloeistoffen voor verwarming

Hoi,

Op ons het werk gebruiken we vloeistoffen de elektrisch verwarmd worden om daarmee dan een ketel te verwarmen.

-Water: maar dit heeft als nadeel kalkafzetting en een beperkt temperatuurbereik. Demiwater mag niet gebruikt worden wegens te corrosief.

-Minerale olie: maar deze heeft als nadeel dat deze langzaam verbrand omdat het geen volledig gesloten systemen zijn en er lucht aankan.

daarom moeten we regelmatig de verwarmingstoestellen en leidingen volledig proper maken.

Heeft iemand ervaring met een beter geschikt produkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: vloeistoffen voor verwarming

Je zou misschien glycerine of een parafine-olie kunnen overwegen. Het hangt er een beetje van af in welk temperatuurgebied de vloeistof moet opereren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: vloeistoffen voor verwarming

tussen 50 en 150°C

Berichten: 2.746

Re: vloeistoffen voor verwarming

dan is glycerine zeer geschikt

Smeltpunt 17,9 ° C

Kookpunt 290 ° C

er zal ook niet veel verdampen, en het is niet heel duur

hoeveel liter heb je er voor nodig?

Re: vloeistoffen voor verwarming

ik schat een 50liter per ketel (een 20-tal)

Maar wat als de ketel een tijd afstaat? dan is alles gestold en is er geen circulatie meer mogelijk zodat het vrijwel onmogelijk is om alles terug te laten smelten? Ook wordt met dezelfde vloeistof op een parallel circuit een 4meter lange darm verwarmd en deze darmen worden dikwijls uitgewisseld voor cleaning en dan gaat de glycerine hierin ook stollen?

Kan hete glycerine een geurhinder geven? ik werk in een cosmetisch bedrijf[/u]

Berichten: 2.746

Re: vloeistoffen voor verwarming

glycerine geeft zo goed als geen geur, en niet giftig of zo ( wordt in wijn en zo gedaan)

bij kamertemperatuur is het nog steeds vloeibaar, ( redelijk hoge viscositeit)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: vloeistoffen voor verwarming

Wat ik mee af vraag, is glycerine niet zo een zeer traag lopend goedje ? Kan je geen last krijgen van slechte circulatie e.d. ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: vloeistoffen voor verwarming

Wat ik mee af vraag, is glycerine niet zo een zeer traag lopend goedje ? Kan je geen last krijgen van slechte circulatie e.d. ?


Nee, glycerine is maar iets stroperiger dan water.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: vloeistoffen voor verwarming

Ow, dan heb ik het zeker wel op wat anders :wink:

Re: vloeistoffen voor verwarming

Weet iemand een firma waar glycerine voor verwarming wordt gebruikt.

Als ik wat google, kom ik hierover nergens iets tegen, men schrijft alleen iets over "heating oils" ook bij fabrikanten van onze verwarmingstoestellen

"TOOL-TEMPS" vindt ik niets over glycerine.

Ter hoogte van de elektrische verwarmingselementen kan de temp toch veel hoger worden dan 300°. Geeft dit geen problemen

Berichten: 5

Re: vloeistoffen voor verwarming

Water: maar dit heeft als nadeel kalkafzetting en een beperkt temperatuurbereik. Demiwater mag niet gebruikt worden wegens te corrosief.

water is toch de beste oplosing om de ketels te verwarmen, als het water onthard is heb je met kalk geen probleem meer, ook andere afzettingsproducten kunnen verwijderd of gebonden worden

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: vloeistoffen voor verwarming

Cycloon schreef:Wat ik mee af vraag, is glycerine niet zo een zeer traag lopend goedje ? Kan je geen last krijgen van slechte circulatie e.d. ?


Nee, glycerine is maar iets stroperiger dan water.


De laatste keer dat ik glycerine gebruikte was het toch echt wel stroperiger dan stroop :shock: dus wel degelijk behoorlijk stroperiger dan water...
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: vloeistoffen voor verwarming

Rude, dat hangt helemaal af van de temperatuur waarop je het gebruikt.

Je kan inderdaad ook gewoon water blijven gebruiken. Verdiep je dan even in de behandeling van water wat stoomketels voedt. Dit wordt onthardt en er worden een aantal chemicalien aan toegevoegd. Er zijn zat bedrijven die je uitstekend kunnen adviseren..

dit soort producten bijvoorbeeld
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer