Aften (aphten)

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Aften (aphten)

Iedereen heeft het wel eens ondervonden. Bij een verlaagde weerstand van het immuunsysteem, bijvoorbeeld na een lange periode van slecht eten, slecht slapen en andere vormen van roofbouw op je lichaam, kan het voorkomen dat je aften in je mond krijgt. Aften zijn kleine pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies die na enkele dagen weer verdwijnen. Nu wordt wel eens verondersteld dat deze aften veroorzaakt worden door het Herpes Simplex Virus (HSV). Ook wordt er wel eens gesproken over een geprogrammeerde celdood, ofwel apoptose, van de cellen van het mondslijmvlies wat zorgt voor de witte bultjes. Dit laatste ligt meer voor de hand want een virus veroorzaakt een blaasje wat kapot gaat waardoor weer meer virus vrij komt om een volgende infectie te doen veroorzaken. Een afte heeft een massievere structuur en gaat niet kapot zoals een blaasje dat doet, maar wordt geleidelijk door de witte bloedcellen opgeruimd (vandaar dat aften wit zijn). Wat veroorzaakt een afte?
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Aften (aphten)

Ik heb er vooral last van als ik veel zuurtjes heb gegeten. Ook winegums ed. Ik dacht daaruit op te maken dat het door een soort kleurstof of smaakstof kwam, die in die snoepjes zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Aften (aphten)

De oorzaken lijken niet volledig bekend te zijn. Wel zijn er wat theoriën over:

http://www.huidziekten.nl/folders/nederlan...ds/jrmaften.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afte
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Aften (aphten)

Ik heb hier weinig last van; als ik er eentje heb, bv op mijn gehemelte, dan zet ik met tong ertegen, een beetje bol, zuig dan de lucht tussen mijn tong en mijn gehemelte weg, zodat je een vacuümpje ontstaat, en dan springt de aft open en heb je er geen last meer van. Alleen een beetje doorbijten bij het zuigen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aften (aphten)

Ik heb beiden aften als HSV meegemaakt. ik kan je zeggen dat HSV totaal anders voelt als een aft.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Aften (aphten)

Zo'n afte heeft een wit puntje. Dit duidt op de aanwezigheid van witte bloedlichaampjes. Dus er is een ontsteking ter plaatsen. De omgeving is rood en opgezwollen zodat de cellen uit van het immuunsysteem de boosdoener makkelijker kunnen benaderen en opruimen. Het lijkt dus op een puistje, maar dan in je mond. Is het nu een reactie van het immuunsysteem of een vorm van apoptose? Apoptose gaat in vivo toch niet gepaard met witte bloedcellen, toch?
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 23

Re: Aften (aphten)

Ik heb ze al jaaaren. Ik kan geen enkel verband vinden wanneer ze wel of niet optreden. De enige regelmaat die ik kan vinden zijn:

Het meest lijkt het op te treden in de maanden Mei en Sept-Oct.

Als ik op vakantie naar het buitenland ga, zijn ze weg. Ze komen pas weer terug als ik weer voet op NL bodem zet.

Ik rook niet, eet weinig zoet en nauwelijks scherpe dingen.

Soms komen ze op een plek waar ik op gebeten heb, maar niet altijd.

Duur is altijd 5-6 dagen.

Niets helpt, m.a.w. er is geen middel om die 5 dagen in te korten.

Verlichtend is a) jodium b) pyralvex, c) een bijenwasachtige goedje wat ik ooit van een imker kocht d) alochol. Bij het laatste lijkt dan wel je de opperhuid van het tandvlees op die plek los te laten, dus niet doen! Het genezingsproces wordt m.i. alleen maar vertraagd (=> duurt dan 7-10 dagen). e) Ibuprofen -> pijnstiller en ontstekingremmer.

Soms doen ze zo'n pijn, dat ik wel eens denk om al mijn tanden en kiezen te laten trekken als dit de remedie zou zijn of ik zou gaan roken als dat ook een remedie zou zijn.

Nu heb ik ze even niet (al een week!).

Berichten: 245

Re: Aften (aphten)

Buidelwolf schreef:Ik heb ze al jaaaren. Ik kan geen enkel verband vinden wanneer ze wel of niet optreden. De enige regelmaat die ik kan vinden zijn:

Het meest lijkt het op te treden in de maanden Mei en Sept-Oct.  

Als ik op vakantie naar het buitenland ga, zijn ze weg. Ze komen pas weer terug als ik weer voet op NL bodem zet.

Ik rook niet, eet weinig zoet en nauwelijks scherpe dingen.  

Soms komen ze op een plek waar ik op gebeten heb, maar niet altijd.  

Duur is altijd 5-6 dagen.

Niets helpt, m.a.w. er is geen middel om die 5 dagen in te korten.

Verlichtend is a) jodium b) pyralvex, c) een bijenwasachtige goedje wat ik ooit van een imker kocht d) alochol. Bij het laatste lijkt dan wel je de opperhuid van het tandvlees op die plek los te laten, dus niet doen! Het genezingsproces wordt m.i. alleen maar vertraagd (=> duurt dan 7-10 dagen). e) Ibuprofen -> pijnstiller en ontstekingremmer.

Soms doen ze zo'n pijn, dat ik wel eens denk om al mijn tanden en kiezen te laten trekken als dit de remedie zou zijn of ik zou gaan roken als dat ook een remedie zou zijn.  

Nu heb ik ze even niet (al een week!).
Ik heb ze ook vaak gehad, maar een aantal keer "getest". Ik merkte namelijk een keer op dat wanneer ik met een nieuwe tandeborstel poetste, dat ik dan minder last van deze dingen had. Dus ik heb een aparte tandeborstel nu. Ik heb ze nu veel minder vaak, eigenlijk nauwelijks. Ik denk dat het zowiezo goed is om een aparte tandeborstel neer te zetten in een bekertje. Tandeborstels die tegen elkaar aan staan is denk ik geen goed idee. Het lijkt me namelijk besmettelijk en misschien dat het speeksel van een ander bacterien bevat waar jij niet tegen bestand bent. Ik hoor graag van je of het lukt.

Berichten: 23

Re: Aften (aphten)

Dank je Johan, ik ga het proberen.

Overigens vond ik afgelopen maanden een nieuw fenomeen uit: als ik een tijdje tandenstokers gebruik, krijg ik ze ook. Kan zijn dat er dan bacterieën vrijkomen, maar het zou ook een auto-immuno reactie van je lichaam kunnen zijn? Ik ga me maar eens aanmelden als proefpersoon...

Re: Aften (aphten)

ik heb ze ook. en mij is verteld dat het komt door een vitamini c gebrek, wat ik dan ook doe is ik neem een hand vol met vitamine c tabletjes en dan is het binnen twee dagen zo goed als weg..

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Aften (aphten)

Aften blijven nooit echt langer dan enkele dagen aanwezig. Dus of die vitamine C daar een invloed op gehad heeft, lijkt mij stug. Het immuunsysteem heeft de afte dan al lang onder handen genomen. Vitamine C is naar mijn mening overbodig.

Note: Dit item is niet voor niets geplaatst onder het kopje 'Biologie'. De aard van de discussie is meer biologisch dan medisch van aard. Het betreft nl. apoptose of virus-gerelateerde infectie en dat zijn toch in eerste plaats biologische processen.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Aften (aphten)

@Biolog:

De verplaatsing is van mijn hand, en ik twijfelde idd wel. Het begon idd over het ontstaan van die ondingen, maar de laatste posts gingen over behandeling van de afte, en dat beschouw ik als medisch. Komen we weer op het oorspronkelijke topic, dan wordt hij weer teruggeplaatst waarschijnlijk.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Aften (aphten)

rond de menstruatie steken ze bij mij bijna altijd de kop op, het zijn "gewoon" ontstekingen, die in mijn geval zeer oppertunistisch zijn want ze komen zodra de weerstand vermindert is.

Berichten: 2

Re: Aften (aphten)

Heb al lang veel last van aften, eigenlijk het hele jaar door met tussenpozen varierend van 1 tot 4 weken. Afgelopen zomer op vakantie in Frankrijk had ik er vijf, dit was echt verschrikkelijk, kon niet eens meer normaal praten. De Franse dokter gaf gelukkig een hele rits medicijnen waar uiteindelijk de 600mg Ibuprofen als enige iets deed. Daarmee werd het weer dragelijk. Alle vijf aften zaten op mijn tong trouwens.

Ze zitten ook aan de binnenkant van mijn lip en op mijn tandvlees. Het duurt een week tot 10 dagen voordat ze weg zijn. De tandarts heeft ooit een nieuw middel geprobeerd (erger wordt het toch niet he), dit zorgde ervoor dat de aften bijna 2 dagen verdoofd waren. Het aanbrengen deed heel erg zeer maar 2 dagen rust is wel fijn. Alleen na die 2 dagen waren ze wel groter geworden waardoor de genezing wat langer duurde.

Aangezien ze vaak op de rand van mijn tong zitten is deze nu bobbelig geworden door de plekken waar de aften hebben gezeten. Ik begrijp goed dat iemand tanden laten trekken of beginnen met roken meteen zou doen als dat zou werken als remedie. Vroeg gaan slapen werkt ook, dan heb je er namelijk geen last meer van.

groet,

Dr.Phil (geen dokter)

Berichten: 31

Re: Aften (aphten)

Ik heb het idee dat het bij mij een combinatie is van verlaagde weerstand en een beschadiging. Bv door per ongeluk op lip of tong te hebben gebeten.

Daarnaast vroeg ik me af of enige allergie niet de oorzaak kan zijn. Ik had het idee dat ik er last van kreeg na het eten van appels. Sinds ik die niet meer eet heb ik er eigenlijk geen last meer van. Maar kan toeval zijn.

Gelukkig maar 1 of 2 keer per jaar last van :roll:

Reageer