Springen naar inhoud

Kan een Orthodox-christelijke in darwinisme geloven?

• Log in om te kunnen reageren

Bumblebee

Bumblebee

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 10:48

Beste mensen,

Dit is een topic met een zeer smalle topicvraag, vandaar de rare topictitel. Op christelijke fora kom ik niet veel verder met mijn probleem.

De uitgangspunten: orthodox christendom en evolutie.

Ik ben orthodox christen en heb geen problemen met de evolutie-theorie. God en Darwin sluiten elkaar imho niet uit. Ik heb alleen wel een vraag.

Hoe metaforisch je Genesis ook wilt en kunt lezen, ťťn probleem blijft, en dat is:

Door de zondeval kwam de dood in de wereld. Bij evolutie was de dood echter al in de wereld voordat de mens er was. Maar pas toen de mens er was, kwam de zondeval.

Welke orthodoxe christen kan dit rijmen?

Note:
Hier geen discussie over de achterlijkheid van mensen die in God geloven, en evenmin over de kettersheid van mensen die in evolutie geloven, anders word ik :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 11:12

Ik denk dat dit topic in het filosofie&religie forum beter tot zijn recht zal komen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Bumblebee

Bumblebee

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 11:16

Dat is goed :shock: sorry voor de overlast

Playing Mantis

Playing Mantis

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 13:33

Simpel antwoord: door de zondeval verloor de MENS zijn onsterfelijkheid (aldus de Bijbel). Over dieren wordt niets gezegd.

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 13:34

Door de zondeval kwam de dood in de wereld. Bij evolutie was de dood echter al in de wereld voordat de mens er was. Maar pas toen de mens er was, kwam de zondeval.

Welke orthodoxe christen kan dit rijmen?

Orthodox zou ik me niet direct willen noemen (vrijzinnig ook niet trouwens ;))

Maar goed, als reactie op je vraag:

Gen2:8
God, de HEER, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste hij de mens die hij had gemaakt. 9 Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad.

Gen3:22
Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Kennelijk bestond er toen ook al dood in de wereld. Anders lijkt me dat die levensboom ook nergens voor nodig zou zijn. Als je geen "vrucht" van de "levensboom" at ging je dus kennelijk dood.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :shock:

Bumblebee

Bumblebee

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 13:46

Simpel antwoord: door de zondeval verloor de MENS zijn onsterfelijkheid (aldus de Bijbel). Over dieren wordt niets gezegd.

Bedoel je dan dat de mens eerst via sterfelijke dieren langzaam naar onsterfelijkheid is geŽvolueerd en toen weer sterfelijk is geworden door de zondeval? Of lees ik je verkeerd?

Bumblebee

Bumblebee

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 13:50

Kennelijk bestond er toen ook al dood in de wereld. Anders lijkt me dat die levensboom ook nergens voor nodig zou zijn.  Als je geen "vrucht" van de "levensboom" at ging je dus kennelijk dood.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :shock:

Ah, toen de mens nog in Eden was had hij vrije toegang tot de boom des levens, na de zondeval niet meer? (werd uit de tuin gejaagd)

Maar uit de Bijbel blijkt voor mijn gevoel dat de Schepping volmaakt was, toen kwam de zondeval en de mens sleurde de rest van de natuur mee ahw, hoe is dat te rijmen met evolutie van de mens naar zijn huidige vorm door een hele hoop dode dieren/primaten etc?

Playing Mantis

Playing Mantis

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 13:58

Hoe kom je erbij dat de mens de rest van de natuur meesleurde? Waar staat dat dieren onsterfelijk waren voor de zondeval?

Bedoel je dan dat de mens eerst via sterfelijke dieren langzaam naar onsterfelijkheid is geŽvolueerd en toen weer sterfelijk is geworden door de zondeval? Of lees ik je verkeerd?

Nee en ja.

Als ik de Bijbel goed begrijp, scheen het als volgt gegaan te zijn:

Er waren eerst sterfelijke dieren, daarna schiep God het hoogtepunt van de schepping, de mens. De mens kon kiezen voor gereguleerde onsterfelijkheid (geen ziektes e.d., maar ze mochten niet zelf bepalen wat goed en kwaad was) of volkomen vrijheid zonder goddelijk ingrijpen, dit bracht sterfelijkheid en ziekte met zich mee. De mens koos voor het 2e.

Ik ben geen bijbeldeskundige ofzo dus wellicht weet een aantal theologie studenten dit beter.

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 14:19

Ah, toen de mens nog in Eden was had hij vrije toegang tot de boom des levens, na de zondeval niet meer? (werd uit de tuin gejaagd)

Dat staat er volgens mij idd.

Maar uit de Bijbel blijkt voor mijn gevoel dat de Schepping volmaakt was, toen kwam de zondeval en de mens sleurde de rest van de natuur mee ahw, hoe is dat te rijmen met evolutie van de mens naar zijn huidige vorm door een hele hoop dode dieren/primaten etc?

In de eerste plaats denk ik dat alles gewoon stierf. Een soort sterft niet uit, het past zich aan. Als iets sterft is dat ook een schakeltje in de natuur, waar weer opnieuw leven uit ontstaat of leven doet leven. Eerlijk gezegd vind ik dat proces volmaakt. En ik heb het idee dat de mens dat flink loopt te verstoren.
Er bestaan trouwens ook andere ideeŽn, bij onder andere veel Joodse stromingen dat de schepping nog niet volmaakt was en dat God juist de mens als doel gaf om de schepping te volmaken, maar dat terzijde.

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 14:26

^ Dat was ik.

Bumblebee

Bumblebee

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2005 - 11:11

Maar wat doe je dan met een tekst als Rom. 5:12

Daarom, gelijk door ťťn mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben.

Door de zonde (dus na de zondeval) is de dood de wereld binnengekomen, door de mens.

Evolutie wordt per definitie "veroorzaakt" door sterven, mutaties ontstaan door nakomelingen en hoe sneller generaties elkaar opvolgen, hoe sneller evolutie gaat.

Tijdens het evolutieproces richting de mens, (zoogdier - primaat - mens om het even grofstoffelijk te stellen) was de dood al in de wereld - ťťn van de kenmerken van evolutie, terwijl volgens de Bijbel de dood door de mens (dus NA de mens) in de wereld kwam.

Sorry als ik in herhaling val hoor. Ik snap het gewoon nog niet helemaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures