Springen naar inhoud

Spanningsgeïnduceerde kristallisatie bij vulkanisatie

• Log in om te kunnen reageren

Kryptex

Kryptex

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2009 - 15:56

Beste

Bij vulkanisatie van elastomeren treedt chemische vernetting op, waardoor de rubber als thermoharder te beschouwen valt. Wat ik van thermoharders weet is (onder andere) dat kristallinisatie niet optreedt aangezien de chemische verknopingspunten de beweeglijkheid van de polymeerketens te fel ontneemt, zodat deze zich niet kunnen schikken in een kristalrooster.
Nu: na vulkanisatie heeft een rubber een merkelijk hogere breuksterkte welke te verklaren valt door de grote spanningstoename bij grote vervormingen. Deze spanningstoename zou het gevolg zijn van spanningsgeïnduceerde kristallisatie.

Hier haak ik dus af aangezien kristalliniteit uitgesloten was bij thermoharders, dacht ik.

Waar zit de fout in mijn redenering?
Alvast bedankt.

Groeten

Veranderd door Kryptex, 24 december 2009 - 15:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2009 - 06:38

Je kunt rubber in sommige opzichten beschouwen als een thermoharder, maar niet in alle. De ketens blijven enige mate van mobiliteit bevatten.

Wanneer je een stuk rubber uitrekt ben je tegelijkertijd de ketens een stuk aan het uitlijnen. Door die uitlijning kunnen de ketens wel min of meer kristalliseren.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Kryptex

Kryptex

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 11:26

Ok, erg bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures