Geostationaire baan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

Geostationaire baan

Een sateliet heeft een geostationaire baan om de aarde als deze op een hoogte van ongeveer 35,8*10^6 meter 'hangt' en een snelheid van 3000m/s heeft.

Geostationair wilt zeggen dat de sateliet zich de hele tijd boven dezelfde plaats ten opzichte van het aardopppervlak bevind.

Nu is de vraag hoe je dit berekend?

Ik heb het volgende stelsel geprobeerd:

° ((6,378*10^6 + h)*pi*2)*1000/24=v

(6,378 is de straal van de aarde, h is de te zoeke hoogte (waarop een satteliet geostationair is) en v is de snelheid)

° 6,67*10^-11/(h+6,378)²=g

(om de valversnelling te berekenen op die hoogte, g is die valversnelling)

maar nu heb ik een derde element nodig. Welke kracht heft die valversnelling op en hoe bereken je die kracht? (vooral het 2e want welke kracht weet ik wel denk ik) of ben ik het helemaal verkeerd aan het zoeken?

Berichten: 208

Re: Geostationaire baan

gebruik de formules voor de centrifugale kracht en die van de gravitatie eens...

(doe eerst zonder invullen van waardes)

Fc = mv^2 / r

Fg=GMm / r^2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Geostationaire baan

Kolio schreef:Fc = mv^2 / r

Fg=GMm / r^2
op zich een goed idee, maar dat heeft één makke: zowel de (baan)snelheid v als de baanstraal r zijn onbekend.

een versie die dat probleem omzeilt:

Fc = mω2r

Fg=GMm / r2

ω is namelijk bekend voor een geostationaire satelliet: dezelfde als die van de aarde ](*,) :

2 :eusa_whistle: radialen in 23 uur, 56 minuten en 4,09053 seconden (reken om naar rad/s)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 208

Re: Geostationaire baan

Dat is inderdaad een omgeschreven versie van mijn formule's. Waarin je die geo...... makkelijker in stopt.

Had er overheen gelezen wat een geostationaire baan is, maar dat is me nu door JvdV geheel duidelijk.

Heb ik vandaag ook weer een begrip bijgeleerd wat ik in mijn hersenen bij kan proppen. :eusa_whistle:

Berichten: 38

Re: Geostationaire baan

En zo leren we allemaal wat bij :eusa_whistle:

ω is dan eigelijk ook de snelheid als ik het goed begrijp maar hoe 'heet' ω dan? Ik moet namenlijk ook symbolen kunnen verklaren in de gebruikte formules...

Berichten: 208

Re: Geostationaire baan

Dat is de griekse letter omega.

En hier staat het voor de hoeksnelheid ofwel de rotatiesnelheid

Berichten: 38

Re: Geostationaire baan

en dan te bedenke dat ik nog ooit grieks heb gehad ^^

Ik wist dat het een griekse letter was en als ik er echt een halve dag had op zitte denke was ik er ook achter gekomen maar ach waarom de moeite doen als er toch mensen zijn die slimmer zijn als ik die dat zo vanbuiten weten :eusa_whistle:

Dankuwel!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Geostationaire baan

Dat is de griekse letter omega. En hier staat het voor de hoeksnelheid ofwel de rotatiesnelheid
Met als SI-eenheid radialen per seconde (rad/s)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer