Tandpasta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Tandpasta

Ik was vandaag m'n tanden aan het poetsen en wanneer ik m'n tandpasta uitspuwde zag ik dat het water errond wegtrok, word dit water nu afgestoten of juist opgeslorpt door de tandpasta ? En hoe komt dit nou precies ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Tandpasta

Liep het niet gewoon weg het putje in, of spuwde je het uit op een vlakke ondergrond?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tandpasta

nja, ik spuuwde die dus in de afwasbak uit, maar deze was dus zo een beetje nat, nu zag ik dat het rondliggende water rond de plek waar de tandpasta neerkwam wegtrok, komt dit nu omdat de tandpasta het water gaat afstoten of juist opslorpen ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Tandpasta

Was het warm of koud water? Heb zelf de test eens gedaan door eerst koude waterdruppels en daarna warme tot hete druppels op een paar centimeter tandpasta te laten vallen, die ik op de lavaborand had uitgesmeerd (en had vergeten op te kuisen... ;) ) .

Koude druppels geleden er gewoon af, maar de warme trokken er in weg. Nu moet je ook wel weten dat tandpasta (heb ik ook getest) slecht in koud maar vrij goed in heet water oplost. Misschien is het gewoon het water dat een deel van de tandpasta oplost en daardoor kan het in jouw geval visueel misschien de indruk gegeven hebben dat de tandpasta het water "opslorpt"... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tandpasta

nja het effect is niet zo groots hoor, dus de afwasbak was gewoon (glad)nat en de tandpasta ging dus zo naar beneden lopen, en ook terwijl die naar beneden liep zag je dat het water ervoor verdween (1mm afstand ofzo)

Het is wel zo een wit glansende afwasbak, zoals normaal in een badkamer staat, niet van inox ofzo (alhoewel dat niet veel verschil zou maken denk ik)

Zou dat mss ook de reden kunnen zijn dat ik vaak last heb van een droge mond een paar minuten nadat ik m'n tanden heb gepoetst ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Tandpasta

Zou dat mss ook de reden kunnen zijn dat ik vaak last heb van een droge mond een paar minuten nadat ik m'n tanden heb gepoetst ?
Hoe vaak spoel je je mond na?

Gebruik je fluorhoudende tandpasta?

Ik denk dat dat droge gevoel eventueel maar een indruk is en eerder ontstaat door het koude gevoel in je mond dat veroorzaakt wordt door de menthol die in de tandpasta aanwezig is om een frisse smaak te geven...

Wat ik je nu even ga zeggen hoort in feite meer thuis in het medisch forum maar ik profiteer even van het feit dat we er nu toch over bezig zijn en hoop dat de mods me bij voorbaat vergeven. :wink:

Spoel je mond hooguit één keer na, of beter nog, beperk je tot het uitspuwen van het teveel aan tandpasta zonder de hulp van spoelwater. Doe dit zeker bij je poetsbeurt net voor het slapen gaan. Ik zeg dit omdat het anders zo goed als zinloos is om fluortandpasta te gebruiken. Op die 5 minuten dat je effectief je tanden poetst heeft het fluor echt geen tijd om eventjes je tanden te gaan versterken. Als er na het spoelen quasi niets van die fluor in je mond overblijft gaan je tanden dus niet vertsterken. Als de fluor daarentegen tijdens je slaap rustig kan inwerken ga je pas echt eventueel tandbederf tegengaan.

Men leert ons steeds van jongs af aan hoe belangrijk het is om je tanden te poetsen (mee akkoord), hoe belangrijk het is om fluorhoudende tandpasta te gebruiken (ook mee akkoord) en hoe belangrijk het is om goed na te spoelen (alle logica verkracht)... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Tandpasta

Misschien flauw, maar we hebben het hier natuurlijk over fluoride. Als je je gebit poetst met fluor, blijft er helemaal niks van over!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 2.746

Re: Tandpasta

en zelfs fluor is nog niet goed F, kom je nergens tegen enkel F2 of F-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tandpasta

Fluor is wel goed. Heeft men het over het element 'Fluor' dan is dit altijd aanwezig in F2. Wanneer iemand het heeft over waterstofgas dan wordt die persoon ook niet op de vingers getikt omdat het eigenlijk diwaterstofgas moet zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tandpasta

Hehe, je mond niet spoelen, lijkt me toch niet zo een goed idee, maar kbegrijp wel wat je bedoelt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Tandpasta

Doe dit zeker bij je poetsbeurt net voor het slapen gaan. Ik zeg dit omdat het anders zo goed als zinloos is om fluortandpasta te gebruiken. Op die 5 minuten dat je effectief je tanden poetst heeft het fluor echt geen tijd om eventjes je tanden te gaan versterken.


De hoeveelheid fluor in tandpasta is berekend op een gemiddeld poetsen van 6 minuten per dag. Dus ook als je goed spoelt (en dus alle resten die je wilde verwijderen ook daadwerkelijk verwijdert) is er niets aan de hand en wordt er voldoende tandsteen gefluorideerd om je tanden op sterkte te houden. Overigens wordt je dan wel geacht om je eerste levensjaren fluortabletjes gebruikt te hebben.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer