C4 planten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

C4 planten

Hallo,

ik heb al overal gezocht, overal gelezen en gedaan, maar ik snap het nog steeds niet!

wat maakt een C4 plant nu zo anders dan een C3 plant? en heeft een C4-plant ook een lichtreactie?

(de volledige cyclus, licht en donkerreactie, van een C3 plant heb ik beet)

ik heb begrepen dat de koolstoffixatie van een C4-plant veel effecienter is dan deze van een C3

(ook bij lage concentratie aan CO2 kan een C4-plant worden gefixeerd)

er is dus een C4-reactieweg voordat de calvin cyclus begint:

CO2 -> oxaloacetaat -> malaat -> pyruvaat + CO2 en deze CO2 gaat dan naar de calvincyclus

maar waarom hebben deze reacties plaats? er komt toch ook gewoon CO2 uit?

kan iemand mij een duidelijke uitleg geven?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: C4 planten

Als de temperatuur stijgt, stijgt ook het aandeel aan fotorespiratie waar Rubisco zuurstof bindt ipv CO2 (en je netto energieverlies krijgt). Om dit te omzeilen fixeren C4 planten CO2 uit de atmosfeer met een veel efficiënter enzym dan Rubisco, en voeren deze gebonden CO2 dan naar Rubisco. Daar laten ze de CO2 terug los om door Rubisco verbruikt te worden, in cellen waar deze CO2 heel moeilijk terug uitraakt.

Bij C4 gebruiken planten dus een ander enzym om CO2 te concentreren, zodat Rubisco optimaal kan werken. Het nadeel is dat dit concentreren wel energie kost.

Berichten: 269

Re: C4 planten

Ok, ik snap het nu al wat beter. Maar wat bedoelt u mat dat het rubisco optimaal kan werken? Dat kan het bij C3 planten toch ook?

zeker alvast bedankt en merry christmas

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: C4 planten

biologiestudent schreef:Ok, ik snap het nu al wat beter. Maar wat bedoelt u mat dat het rubisco optimaal kan werken? Dat kan het bij C3 planten toch ook?

zeker alvast bedankt en merry christmas
Optimaal werken is zo min mogelijk aan fotorespiratie doen.

Berichten: 269

Re: C4 planten

ja, ok, dus: doordat die rubisco in de vaatbundelschede van de plant zit, kan er geen O2 op binden en er dus ook geen fotorespiratie optreden. Maar daarom moet de CO2 op een andere manier worden gefixeerd, dit door een ander enzym. Na een paar transformaties dringt malaat door de vaatbundelschede en brengt zo CO2 in de calvincyclus!

Nog één vraagje, door welke energie wordt die calvincyclus dan aangedreven?

dit gebeurt toch normaalgezien door de energie geproduceerd in de lichtreactie...

dus vanwaar komt de energie dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: C4 planten

biologiestudent schreef:ja, ok, dus: doordat die rubisco in de vaatbundelschede van de plant zit, kan er geen O2 op binden en er dus ook geen fotorespiratie optreden. Maar daarom moet de CO2 op een andere manier worden gefixeerd, dit door een ander enzym. Na een paar transformaties dringt malaat door de vaatbundelschede en brengt zo CO2 in de calvincyclus!

Nog één vraagje, door welke energie wordt die calvincyclus dan aangedreven?

dit gebeurt toch normaalgezien door de energie geproduceerd in de lichtreactie...

dus vanwaar komt de energie dan?
Van de lichtreactie. Daar zie je geen verschil, alleen liggen de chloroplasten wat anders.

Berichten: 269

Re: C4 planten

dus de lichtreactie gaat ook door in die vaatbundelschede waar de calvincyclus doorgaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: C4 planten

Hier een afbeelding van een doorsnede van een maïsblad waar de vaatbundelschede cellen duidelijk te zien zijn, en daarin ook grote hoeveelheden chloroplasten. Waar chloroplasten aanwezig zijn kan de lichtreactie plaatsvinden, dus ook in de vaatbundelschede.

Reageer