Telprobleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 93

Telprobleem

Vraag :

Een timmerman maakt gedurende 30 opeenvolgende dagen tafels. Elke dag maakt hij minstens één tafel; over de gehele periode gezien bedraagt zijn productie ten hoogste 1,5 tafels per dag. Bewijs dat er een periode van opeenvolgende dagen bestaat (in die totale periode van een maand) waarin deze timmerman precies 14 tafels maakt.

Wat ik al heb :

De timmerman maakt gedurende die dertig dagen tussen de 30 en 45 tafels. Stel nu dat ik al m'n tafels in een zak stop, en dat ik tafels mag uitdelen aan dagen. Dan geef ik aan elke dag al één tafel. Stel nu dat er geen tafels meer in m'n zak zitten dan is de stelling al bewezen. Er zijn nu immers 16 mogelijkheden (1 was eigenlijk al genoeg) om een periode te vinden met precies 14 tafels. Als ik nu kan bewijzen dat er per tafel die ik aan een willekeurige dag geef, maximaal één mogelijkheid van een periode van 14 tafels verlies, dan is de stelling volledig bewezen. Ik vraag me nu enkel af hoe je dat laatste doet. Of kan iemand me een kortere weg aanbrengen?
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Telprobleem

Probeer eens met:

stel dat er een periode is met meer, dan... en dus... hieruit volgt: tegenspraak!

stel dat er een periode is met minder, dan... en dus... hieruit volgt: tegenspraak!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 93

Re: Telprobleem

In fysics I trust schreef:Probeer eens met:

stel dat er een periode is met meer, dan... en dus... hieruit volgt: tegenspraak!

stel dat er een periode is met minder, dan... en dus... hieruit volgt: tegenspraak!
Moet ik dat dan doen voor alle periodes tussen de 30 en 45 dagen?
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Telprobleem

Wat voor methodes heb je hiervoor gezien; is dit een oefening op bv. het duivenhokprincipe of...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: Telprobleem

Wat voor methodes heb je hiervoor gezien; is dit een oefening op bv. het duivenhokprincipe of...?
Het ladenprincipe van Dirichlet of het duivenhokprincipe inderdaad...
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Telprobleem

Laat d(i) het aantal geproduceerde tafels zijn tot en met dag i, voor i van 1 tot en met 30.

Bekijk dan ook de 30 getallen d(i)+14, dan heb je samen 60 getallen, gelegen tussen...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: Telprobleem

TD schreef:Laat d(i) het aantal geproduceerde tafels zijn tot en met dag i, voor i van 1 tot en met 30.

Bekijk dan ook de 30 getallen d(i)+14, dan heb je samen 60 getallen, gelegen tussen...?
Tussen 1 en 59 ...
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Telprobleem

upsilon schreef:
TD schreef:Laat d(i) het aantal geproduceerde tafels zijn tot en met dag i, voor i van 1 tot en met 30.

Bekijk dan ook de 30 getallen d(i)+14, dan heb je samen 60 getallen, gelegen tussen...?
Tussen 1 en 59 ...
Nu zou er een duivenhokbelletje moeten rinkelen...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: Telprobleem

TD schreef:Tussen 1 en 59 ...

Nu zou er een duivenhokbelletje moeten rinkelen...?
Ik hoor hem wel rinkelen :eusa_whistle: Maar 'k zie verlopig niet in dat er nu bewezen is dat er nu altijd een periode is van 14 dagen...

aaah nu zie ik het. Aangezien de d(i)'s altijd verschillend zijn en bijgevolg de d(i)+14's ook en er moet minstens 2 van de 60 getallen (vanwege duivenhokprincipe) gelijk zijn. Dus geldt voor een bepaalde i en bepaalde j d(i) = d(j)+14.
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Telprobleem

Gevonden?

Alle d(i)'s verschillen (want minstens een tafel per dag) en dus ook alle d(i)+14's verschillen, het "koppel" dat in één duivenhok zit is dus een d(i) en een d(j)+14, voor zeker i en j; dus...

Edit: intussen had je blijkbaar al ongeveer hetzelfde neergeschreven :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 93

Re: Telprobleem

Bedankt voor de hulp !!! Ben echt blij.
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Telprobleem

Oké, graag gedaan :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer