Equivalentiepunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Equivalentiepunt

Bij een titratie wordt titreeroplossing bijgevoegd tot de te titreren oplssing zijn equivalentiepunt bereikt.

Nu vroeg ik me af of op dat punt al het zuur (veronderstel dat we een zwak zuur titreren met een sterke base) is weggereageerd met de toegevoegde base?

Want ik heb ergens genoteerd dat op het equivalentiepunt de verhouding tussen geneutraliseerd zwak zuur en de oorspronkelijke hoeveelheid zwak zuur 1/2 bedraagt... (Mss verkeerd genoteerd?)

Dus dan zou er nog de helft over zijn, en dat strookt niet met mijn idee...

Kennelijk begrijp ik het idee van de titratie niet zo goed.

Kan iemand me alstublieft helpen?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Equivalentiepunt

Neem een zwak zuur, bv. azijnzuur (CHCOOH) dat getitreerd wordt met natriumhydroxide (NaOH).

Bij het equivalentiepunt is er net voldoende titrans (NaOH) toegevoegd dat al het aanwezige azijnzuur (CH3OOH) is omgezet naar acetaat (CH3COO-). Door invloed van de sterke base zal het evenwicht van de reactie aan de kant van acetaat i.p.v. azijnzuur liggen.

Op dit punt, waarop al het aanwezige zwak zuur is gedeprotoneerd, zal een extra volume NaOH - oplossing leiden tot een overmaat OH- ionen en bijgevolg een verdere pH stijging.

Natuurlijk is hetzelfde principe van toepassing op polyprotische zuren en base die respectievelijk met sterke basen en zuren worden getitreerd.
Want ik heb ergens genoteerd dat op het equivalentiepunt de verhouding tussen geneutraliseerd zwak zuur en de oorspronkelijke hoeveelheid zwak zuur 1/2 bedraagt... (Mss verkeerd genoteerd?)

Dus dan zou er nog de helft over zijn, en dat strookt niet met mijn idee...
Zolang er zwak zuur aanwezig is, zal het titrans, de sterke base, nog reageren met dit overschot tot het volledig geneutraliseerd is. Daarna is er slechts een overmaat van de sterke base.

De invloed van de sterke base zorgt ervoor dat de titratiereactie 'volledig' aflopend is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Equivalentiepunt

OK, bedankt, dat stemt overeen met wat ik dacht.

Neutralisatiegraad 1/2 is toch halfweg het equivalentiepunt, toch?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Equivalentiepunt

In fysics I trust schreef:Bij een titratie wordt titreeroplossing bijgevoegd tot de te titreren oplssing zijn equivalentiepunt bereikt.

Nu vroeg ik me af of op dat punt al het zuur (veronderstel dat we een zwak zuur titreren met een sterke base) is weggereageerd met de toegevoegde base?

Want ik heb ergens genoteerd dat op het equivalentiepunt de verhouding tussen geneutraliseerd zwak zuur en de oorspronkelijke hoeveelheid zwak zuur 1/2 bedraagt... (Mss verkeerd genoteerd?)
Verkeerd genoteerd waarschijnlijk. "Halverwege" is wel een belangrijk punt. Als je de helft van het voor het EP benodigde volume hebt toegevoegd, is de helft van het zuur omgezet in zijn geconjugeerde base. Dan geldt dus [HA] = [A-]. Op dat punt geldt dus ook pH = pKa (ga maar na)

Als je een titratiecurve zou maken, dus de pH meet als functie van toegevoegd volume, dan kun je dit gebruiken om de pKa van een zuur te bepalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Equivalentiepunt

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer