Kwikmanometer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Kwikmanometer

Hallo allemaal,
Een manometer wordt aangesloten op een reactievat waarin zich een gas bevindt bij een druk van 71,3 kPa. De atmosferische druk is 103,2 kPa. Wat zak het hoogteverschil mm Hg zijn tussen de twee kwikniveaus ?
Ik weet helaas niet hoe ik er aan moet beginnen. Wie helpt er me op opweg?

Basiliek.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: Kwikmanometer

Er valt een onderscheid te maken tussen de situatie voor je de manometer hebt aangesloten en wanneer hij effectief is aangesloten.

a) Welke druk zal bij elke situatie af te lezen zijn ?

b) En hoe zet je deze om naar mm Hg?

Tip voor b : Torr :eusa_whistle:

Succes ermee ](*,)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kwikmanometer

Óf de atmosferische druk is een overbodig gegeven, óf je hebt een open U-buismanometer met kwik.

Welke optie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kwikmanometer

Dag Basiliek, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Kwikmanometer

Jan van de Velde schreef:Óf de atmosferische druk is een overbodig gegeven, óf je hebt een open U-buismanometer met kwik.

Welke optie?
Het gaat hier over een open U-buismanometer.
Jan van de Velde schreef: Dag Basiliek, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
Excuses, maar het is een vraagstuk uit men cursus scheikunde.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kwikmanometer

Excuses, maar het is een vraagstuk uit m'n cursus scheikunde.
Excuses overbodig. Het ging me trouwens niet zozeer om het gekozen vakgebied eerder om de weinig herkenbare titel "gassen en vloeistoffen" o.i.d.

Er zijn van die grijze grensgebieden tussen fysica en chemie, maar dan zijn we al op atomair/moleculair vlak aan het kijken. Dit is pure fysica, in weerwil van je cursus.
Het gaat hier over een open U-buismanometer.
eh bien,
basiliek.png
basiliek.png (3.88 KiB) 755 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Kwikmanometer

Jan van de Velde schreef:Excuses overbodig. Het ging me trouwens niet zozeer om het gekozen vakgebied eerder om de weinig herkenbare titel "gassen en vloeistoffen" o.i.d.

Er zijn van die grijze grensgebieden tussen fysica en chemie, maar dan zijn we al op atomair/moleculair vlak aan het kijken. Dit is pure fysica, in weerwil van je cursus.

eh bien,

[attachment=4770:basiliek.png]
ik zie echt geen oplossing.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kwikmanometer

Doet het begrip "hoofdwet van de hydrostatica" misschien een belletje rinkelen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kwikmanometer

De totale druk links is gelijk aan de totale druk rechts, anders zou er wat gaan stromen. Het is dus een betrekkelijk eenvoudig aftreksommetje om te zien hoeveel druk dat kwikkolommetje rechts moet leveren in pascal.

Rest daarna slechts dat om te rekenen naar mmHg(~Torr). Dat kan met een tabellenboek ernaast, en anders via p (in Pa) = ρ·g·h. De dichtheid van kwik is 13 500 kg/m³, en h komt hier dus in mHg uitrollen, wat vervolgens zeer eenvoudig is om te rekenen in mmHg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Kwikmanometer

Doet het begrip "hoofdwet van de hydrostatica" misschien een belletje rinkelen?
Pvoor*Vvoor = Pna*Vna ](*,)
Jan van de Velde schreef:De totale druk links is gelijk aan de totale druk rechts, anders zou er wat gaan stromen. Het is dus een betrekkelijk eenvoudig aftreksommetje om te zien hoeveel druk dat kwikkolommetje rechts moet leveren in pascal.

Rest daarna slechts dat om te rekenen naar mmHg(~Torr). Dat kan met een tabellenboek ernaast, en anders via p (in Pa) = ρ·g·h. De dichtheid van kwik is 13 500 kg/m³, en h komt hier dus in mHg uitrollen, wat vervolgens zeer eenvoudig is om te rekenen in mmHg.
Deze eenheid ken ik niet :eusa_whistle: .
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kwikmanometer

Pvoor*Vvoor = Pna*Vna ](*,)
Met deze formule duik je de thermodynamica in.

Zie mijn bovenstaande post, geplaatst vlák voor de jouwe. .
Deze eenheid ken ik niet :eusa_whistle: .
welke eenheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 57

Re: Kwikmanometer

Jan van de Velde schreef:Met deze formule duik je de thermodynamica in.

Zie mijn bovenstaande post, geplaatst vlák voor de jouwe. .

welke eenheid?
~Torr
Jan van de Velde schreef:De totale druk links is gelijk aan de totale druk rechts, anders zou er wat gaan stromen. Het is dus een betrekkelijk eenvoudig aftreksommetje om te zien hoeveel druk dat kwikkolommetje rechts moet leveren in pascal.

Rest daarna slechts dat om te rekenen naar mmHg(~Torr). Dat kan met een tabellenboek ernaast, en anders via p (in Pa) = ρ·g·h. De dichtheid van kwik is 13 500 kg/m³, en h komt hier dus in mHg uitrollen, wat vervolgens zeer eenvoudig is om te rekenen in mmHg.
Ow ok, ik begrijp het.

Bedankt voor je uitleg.
Knowledge is power

Reageer