[Chemie] Stoechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Chemie] Stoechiometrie

Bij het toevoegen van Mg in een HCl oplossing zal er een zout, MgCl2, en H2 ontstaan? Als je nu 18g Mg toevoegt aan de oplossing, hoeveel liter H2 zal er dan worden gevormd? Wat is de Concentratie van MgCl2 als we een oplossing van 2liter hebben?

HCl + Mg --> MgCl2 + H2

1. [ Mg ] Molmassa = m / n - - - MR(Mg)= 24

24g/mol = 18g /n

n = 0.75mol

2 [MgCl2] C = n / v

= 0.75mol / 2liter

= 0.375 mol/liter

nu m'n vraag.. hoe kom ik aant volume van die H2 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Chemie] Stoechiometrie

Voor een gas kan je (onder standaardvoorwaarde) gebruik maken van het feit dan 1 mol overeenkomt met een volume van 22.4l (als ik me niet vergis...)

Berichten: 186

Re: [Chemie] Stoechiometrie

klopt,

Bij 273 K en 760 mmHg druk heeft 1 mol ideaal gas een volume van 22.4 l.

Je reactie moet je eerst nog aanpassen.

Het is :

2 HCl + Mg --> MgCl2 +H2

Berichten: 704

Re: [Chemie] Stoechiometrie

tdk1989 schreef:Bij het toevoegen van Mg in een HCl oplossing zal er een zout, MgCl2, en H2 ontstaan? Als je nu 18g Mg toevoegt aan de oplossing, hoeveel liter H2 zal er dan worden gevormd? Wat is de Concentratie van MgCl2 als we een oplossing van 2liter hebben?

HCl + Mg --> MgCl2 + H2

1. [ Mg ] Molmassa = m / n       - - -  MR(Mg)= 24

            24g/mol = 18g /n  

            n = 0.75mol

2 [MgCl2] C = n / v

                 =  0.75mol / 2liter

                 = 0.375 mol/liter

nu m'n vraag.. hoe kom ik aant volume van die H2 ?
als eerste moet de titel van dit topic 'stoichiometrie' zijn :shock: .

Het belangrijkste is dat je je realiseert dat de coefficienten in de reactievergelijking molverhoudingen zijn. Weet je de molverhoudingen en weet je de hoeveelheid mol van een stof, dan is het eenvoudig om de concentratie van de gevraagde stof uit te rekenen.

Een ideaal gas heeft bij T = 273 K en p = p(0) (1atm) een volume van 22,4 L per mol. Beter is te gebruiken dat bij T = 298 K en p = p(0) ieder willekeurig gas een volume heeft van 24,5 L per mol.

Re: [Chemie] Stoechiometrie

Heel leuk wel.. maar H2 gas, ik heb toch geen volume of aantal mol waarmee ik het kan berekenen ofwel? :S

Berichten: 704

Re: [Chemie] Stoechiometrie

Heel leuk wel.. maar H2 gas, ik heb toch geen volume of aantal mol waarmee ik het kan berekenen ofwel? :S


jawel. Je voegt 18 g Mg toe. Dat reken je om naar mol. Vervolgens weet je volgens de stoichiometrie van de reactievergelijking dat de molverhouding tussen Mg en H2 1 : 1 is. Dat betekent dus dat het aantal mol Mg dat reageert evenveel aantal mol H2-gas oplevert. Met dat getal kan je dus het volume H2-gas uitrekenen met het molaire volume voor een gas.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Chemie] Stoechiometrie

Heel leuk wel.. maar H2 gas, ik heb toch geen volume of aantal mol waarmee ik het kan berekenen ofwel? :S


Toch wel. Je gebruikt 18mg Mg in een overmaat HCl-oplossing.

Dus al je de molaire massa van Mg en H2 weet en je weet uit de reactievergelijking dat het aantal mol Mg en H2 gelijk is.

Dus dan kan je (mbv sdekivit hierboven) het aantal liters H2 berekenen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Chemie] Stoechiometrie

dus het is eigenlijk dan gewoon

22.4liter * 0.375 = is het volume H2 gas?

Berichten: 704

Re: [Chemie] Stoechiometrie

Anonymous schreef:dus het is eigenlijk dan gewoon

22.4liter * 0.375 = is het volume H2 gas?
juist :shock:

Reageer