Springen naar inhoud

Ouabaine-ge´nduceerde depolarisatie

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2009 - 19:55

De rustmembraanpotentiaal van een zenuwcel schommelt tussen -60 en -70 mV. De evenwichtspotentialen van kalium-, natrium- en chloride-ionen zijn respectievelijk om en bij de -90, 60 en -55 mV. Enkel passief transport beschouwend, zou een cel op de lange termijn dus kaliumionen verliezen en natrium- en chloride-ionen aanwinnen. Actief transport door o.a. het LaTeX -LaTeX -ATPase behoudt de membraanpotentiaal echter.

Wanneer het LaTeX -LaTeX -ATPase ge´nhibeerd wordt door bijv. ouabaine, dan zal de zenuwcel depolariseren. Daar zit mijn probleem. Wanneer het LaTeX -LaTeX -ATPase ge´nhibeerd wordt, lekt er dus kalium uit de cel en natrium en chloride in de cel. In rusttoestand is het celmembraan echter veel beter permeabel voor kalium dan voor natrium en chloride. Er zal dus meer kalium uit de cel lekken dan natrium en chloride naar binnen en een efflux van kalium betekent juist een hyperpolarisatie. Wie wijst mij op mijn denkfout?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2009 - 20:55

EDIT: Nieuw inzicht. Het potentiaalverschil tussen de rustmembraanpotentiaal en de evenwichtspotentiaal van natrium is veel groter dan dat tussen de rustmembraanpotentiaal en de evenwichtspotentiaal van kalium of die van chloride. Daarom zal de influx van natrium groter zijn dan de influx van chloride of de efflux van kalium en zal er dus wel degelijk een depolarisatie optreden. Correct of lulkoek?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures