Springen naar inhoud

Hybridisatietoestand koolstofradicalen

• Log in om te kunnen reageren

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2009 - 20:24

Hallo iedereen,
ik zit in de knoei bij het uitschrijven van de hybridisatie voor koolstofradicalen. bijvoorbeeld het radicaal:
Me3C°, een tertiar radicaal dus. Dus je weet dat de hybridisatietoestand sp² moet zijn. Maar hoe komt dat dit ook zo is voor primaire en secundaire radicalen?

Verder snap ik ook niet goed hoe de orbitalen opgevuld zijn: in mijn cursus staat dat het overblijvende p-orbitaal 1 elektron bevat. Maar dan heb je toch maar 4 elektronen in de buitenste schil, wat een normaal koolstofatoom heeft. Moet een radicaal er geen 5 hebben?

Groetjes,
abel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2009 - 12:21

Hallo iedereen,
ik zit in de knoei bij het uitschrijven van de hybridisatie voor koolstofradicalen. bijvoorbeeld het radicaal:
Me3C°, een tertiar radicaal dus. Dus je weet dat de hybridisatietoestand sp² moet zijn. Maar hoe komt dat dit ook zo is voor primaire en secundaire radicalen?

Het is de omringing van het C-atoom dat de hybridisatie bepaalt. Er zitten 3 substituenten op, dus is het sp2 gebhybridiseerd.

Verder snap ik ook niet goed hoe de orbitalen opgevuld zijn: in mijn cursus staat dat het overblijvende p-orbitaal 1 elektron bevat. Maar dan heb je toch maar 4 elektronen in de buitenste schil, wat een normaal koolstofatoom heeft. Moet een radicaal er geen 5 hebben?

Nee hoor, een radicaal heeft net zo veel elektronen in de buitenste schil als een gewoon atoom. Het verschil zit hem in het feit dat één van die elektronen niet gepaard is met een elektron van een ander atoom. Koolstof met 5 elektronen in de buitenste schil zou een negatieve lading dragen. Dan heb je te maken met een zogenaamd carbanion.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures