Auto de helling op duwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Auto de helling op duwen

Ik kom niet uit een van mijn oefeningen voor fysica...

Welke arbeid is nodig om een auto (950 kg) helling opwaarts te duwen op een helling die een hoek van 9,0 graden maakt met de horizontale. (Wrijving verwaarlozen)

W=Fxs

F=Fz,x=950x9,81xcos(81)=1458

s=????? (het antwoord is 310m) maar ik snap niet hoe je dat uit de gegevens haalt...

bvd

{Ik lees nu pas dat dit niet in dit subforum thuishoort maar ik zou niet weten hoe je dat moet verplaatsen en of verwijderen}

Berichten: 703

Re: Auto de helling op duwen

Een topic zelf verplaatsen of verwijderen kan niet. Een moderator zal dit topic voor je verplaatsen naar het huiswerkforum.

Overigens, ik denk dat je of iets vergeet uit de opgave, of de opgave is incompleet. Je moet de afstand weten, en de richting waarin de arbeid verricht wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Auto de helling op duwen

{Ik lees nu pas dat dit niet in dit subforum thuishoort maar ik zou niet weten hoe je dat moet verplaatsen en of verwijderen}
Het is gemeld, en morgen zal een vakmoderator het ongetwijfeld verplaatsen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Auto de helling op duwen

Emveedee schreef:Een topic zelf verplaatsen of verwijderen kan niet. Een moderator zal dit topic voor je verplaatsen naar het huiswerkforum.

Overigens, ik denk dat je of iets vergeet uit de opgave, of de opgave is incompleet. Je moet de afstand weten, en de richting waarin de arbeid verricht wordt.
Dat is de hele opgave :S, vandaar dat ik zelf er ook niet uit kan komen hoe ik aan de afstand kom.

Berichten: 703

Re: Auto de helling op duwen

Staat er nog een tekening/plaatje bij de opgave?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Auto de helling op duwen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Auto de helling op duwen

Staat er nog een tekening/plaatje bij de opgave?
Of is er nog ergens een uiteindelijke hoogte vermeld?

Indien dat ook niet, dan zou je nog de arbeid kunnen berekenen per meter afgelegde weg.

EDIT>>>>>>>>>>

wat ik vooral niet begrijp is dat je een arbeid moet berekenen als het antwoordenboekje een antwoord van "310 m" :eusa_whistle: geeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Auto de helling op duwen

Jan van de Velde schreef:Of is er nog ergens een uiteindelijke hoogte vermeld?

Indien dat ook niet, dan zou je nog de arbeid kunnen berekenen per meter afgelegde weg.

EDIT>>>>>>>>>>

wat ik vooral niet begrijp is dat je een arbeid moet berekenen als het antwoordenboekje een antwoord van "310 m" :eusa_whistle: geeft.
Er staat echt niks meer bij hoor, en ik heb jammer genoeg geen antwoordenboekjes.... ik was er toen niet dus heeft de assistent mij de antwoorden gestuurd, maar die weigert verder nog iets te sturen want ze heeft het te druk.

Hier de eerste 3 opgaven:

1ste jaar Bachelor Farmaceutische Wetenschappen Academiejaar 2009-2010

Mechanica II

1. Hoeveel arbeid wordt er verricht door de gravitatiekracht wanneer een heiblok met massa 280 kg 2.80 m naar beneden valt?

2. Een doos met een massa van 6.0 kg wordt door een kracht vanuit rust over een vloer versneld naar een snelheid van 20 m/s in 7.0 s. Bepaal de arbeid verricht op de doos.

3. Welke arbeid is nodig om een auto (950 kg) helling opwaarts te duwen op een helling die een hoek van 9.0◦ maakt met de horizontale. (Ver- waarloos wrijving)

Meer staat er dus echt niet :S en je gebruikt verder nie de gegevens uit andere opgaven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Auto de helling op duwen

Als 310m het antwoord is volgens de assistent dan scheelt er duidelijk iets met dat vraagstuk.

Er werd 'arbeid' gevraagd en geen 'verplaatsing'.

Het enige dat je nog kan doen volgens mij is een medestudent zoeken die aanwezig was tijdens het werkcollege en eens vragen of er toen geen extra gegevens werden toegevoegd aan het vraagstuk.

Misschien heeft de assistent die 310m nog extra opgegeven en moet je aan de hand van die gegevens de arbeid berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Auto de helling op duwen

Ruben01 schreef:Als 310m het antwoord is volgens de assistent dan scheelt er duidelijk iets met dat vraagstuk.

Er werd 'arbeid' gevraagd en geen 'verplaatsing'.

Het enige dat je nog kan doen volgens mij is een medestudent zoeken die aanwezig was tijdens het werkcollege en eens vragen of er toen geen extra gegevens werden toegevoegd aan het vraagstuk.

Misschien heeft de assistent die 310m nog extra opgegeven en moet je aan de hand van die gegevens de arbeid berekenen.
Het antwoord is niet 310m maar ''s''=310 m

je hebt s nodig om W te berekenen dus... maar ik kom er gewoon niet uit. De medestudenten die ik ken waren er ook niet anders had ik dat wel gevraagd ](*,) maarja dan ligt het iig niet aan mij dat ik er niet uit kom blijkbaar :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Auto de helling op duwen

Als s=310m gewoon een extra gegeven is dan kun je het vraagstuk natuurlijk wel oplossen.

Je mag je dan natuurlijk niet de vraag gaan stellen 'waar komt die 310m vandaan ?' want daarvoor is geen verklaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Auto de helling op duwen

Ruben01 schreef:Als s=310m gewoon een extra gegeven is dan kun je het vraagstuk natuurlijk wel oplossen.

Je mag je dan natuurlijk niet de vraag gaan stellen 'waar komt die 310m vandaan ?' want daarvoor is geen verklaring.


Ok ik heb het hele vraagstuk doorgestuurd

De assisent heeft naar mij als antwoord gestuurd:

W=Fxs=1458x310=...... niet belangrijk

Maarja da ist dus geen extra gegeven.

Ik snap hoe ze aan die F komt...(die kan ik dus zelf ook narekenen en ik kom ook uit bij 1458)

Geen flauw idee hoe ze aan de s komt (dat kan ik dus niet berekenen, vandaar mijn vraag)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Auto de helling op duwen

Geen flauw idee hoe ze aan de s komt (dat kan ik dus niet berekenen, vandaar mijn vraag)
Zoals Ruben al zei, dat is waarschijnlijk een extra gegeven dat je nodig hebt om het vraagstuk te kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Auto de helling op duwen

Ok ik heb het hele vraagstuk doorgestuurd
in dat geval:
Geen flauw idee hoe ze aan de s komt
Wij ook niet. Is op geen enkele manier uit deze gegevens op te maken of te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer