[scheikunde] Werking autobatterij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Werking autobatterij

Bij het studeren van de werking van een autobatterij, stelde ik me 2 vraagjes:

1/ Waarom zijn er bij de loodbatterij in de auto geen twee aparte compartimenten nodig, zoals de twee redoxhalfcellen bij bv. de cel van Daniell?

2/ Waarom kan je ontploffingen krijgen als je de batterij (als die reeds ver ontladen is) zou opladen aan netspanning? Het heeft blijkbaar iets met elektrolyse van water te maken hebben, maar ik weet niet exact wat...

Kan iemand me daarbij helpen aub?

Dank bij voorbaat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Werking autobatterij

2) Wat komt er vrij bij de elektrolyse van water?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werking autobatterij

diwaterstof --- uiterst brandbaar

dizuurstof ----- erg reactief

Ja, dit verklaart het één en ander.

Bedankt Xenion!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Werking autobatterij

In fysics I trust schreef:Bij het studeren van de werking van een autobatterij, stelde ik me 2 vraagjes:

1/ Waarom zijn er bij de loodbatterij in de auto geen twee aparte compartimenten nodig, zoals de twee redoxhalfcellen bij bv. de cel van Daniell?
Als de compartimenten in een Daniell-cel niet gescheiden zouden zijn, dan zouden koperionen naar de zinkelektrode kunnen diffunderen. De redoxreactie vindt dan op die elektrode plaats, met als gevolg dat er geen stroom meer loopt.

Kijk eens naar de halfreacties die optreden bij een auto-accu. Waarom is diffusie hier geen probleem?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Werking autobatterij

Kijk eens naar de halfreacties die optreden bij een auto-accu. Waarom is diffusie hier geen probleem?


PS: deze vroeg hij vorig jaar op ons examen. Hij verwacht dus dat je die vergelijkingen allemaal vanbuiten kent.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Werking autobatterij

Ze staan gewoon in Binas...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Werking autobatterij

Ze staan gewoon in Binas...
Ja, maar dit is een gesloten-boek-theorie-examen (op universitair niveau) en de prof verwacht nu eenmaal dat je dat gesloten boek helemaal vanbuiten kent (tenzij hij expliciet vermeld heeft dat bepaalde delen wegvallen) :eusa_whistle: Het is ook niet extreem veel moeite om er zo een paar vanbuiten te kennen he.

(Hij hecht veel belang aan redoxreacties en als ik me niet vergis geeft hij op het theorie-examen ook eentje om uit te werken volgens de methode die hij gegeven heeft.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werking autobatterij

@Marco: Omdat het vaste stoffen zijn?

@Xenion: Bedankt voor de tip!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Werking autobatterij

Bijna goed; omdat wat precies vaste stoffen zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werking autobatterij

Omdat de ionen vaste stoffen zijn, die reageren op de vaste elektroden?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Werking autobatterij

Waar het om gaat is dat de reductor en de oxidator vaste stoffen zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werking autobatterij

Ja, nu zie ik het volledig: op die manier vinden de elektrodeprocessen lokaal plaats, waardoor een scheidingswand niet nodig is (de vaste reductor en oxidator gaan niet lopen of vermengen en op die manier kort sluiten waardoor de batterij niet werkt).

Dat bedoelt u toch?

Nogmaals bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Werking autobatterij

Het is intussen in orde:
(wiki)

Pb (s) + SO42- (aq) ↔ PbSO4 (s) + 2 e-

Zn(s) + Cu2+(aq) → Zn2+(aq) + Cu(s)


waarbij je letterlijk ziet dat bij de loodaccu enkel de sulfaatoplossing in waterige toestand is (om de kring te sluiten) terwijl bij de cel van Daniel de koperionen en zinkionen in oplossing zitten (en dus kunnen gaan vermengen als er geen 2 aparte cellen zouden zijn).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 37

Re: Werking autobatterij

Aansluitend op deze vraag, ook al is het al jaren geleden, heb ik wel nog een vraag.
 
 
Ik lees volgende zaken op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
 
1/ tijdens opladen gebeurt aan kathode zijde volgende reactie: Pb(s)+SO4(2-) <- PbSO4(s)+2e-
 
2/ tijdens opladen gebeurt aan anode zijde volgende reactie: Pb(s)+SO4(aq 2-) +2e + 4H(+) <- PbSO4(s)+2H2O(l)
 
Maw tijdens opladen zal de kathode zijde negatef geladen worden én de anode een neutrale lading hebben, ik lees de reactie's goed zo ?
 
 
De elektrische potentiaal tussen de aansluitklemmen van de batterij, in vele gevallen = 12 V.
Deze potentiaal is evenredig met het elektrisch veld. In dit geval (enkel) bepaald door de lading die ontstaat bij de kathode, want anode is neutraal.
 
Waarom is potentiaal beperkt tot 12 V; heeft dit te maken met feit dat er chemisch gezien niet meer elektronen verzameld kunnen worden thv kathode - en dus de limiet voor de accu ?
 
Hoe meet ik best / correct de potentiaal van een autobatterij ?
 
grtn
 

Berichten: 12.262

Re: Werking autobatterij

Het potentiaal is 2 volt per cel, er zitten er 6 in serie in een gangbare autoaccu. 
 
De totaalreactie is die van loodsulfaat naar zwavelzuur en terug. Je kunt een accu droog opslaan door hem te ontladen en het water eruit te gieten. Vervolgens hoef je alleen water toe te voegen en te laden om hem weer in gebruik te nemen. 
Victory through technology

Reageer