Springen naar inhoud

Versnelling kart, nodig vermogen

• Log in om te kunnen reageren

marcunator

marcunator

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 14:18

Beste mensen,

Ik ben een student werktuigbouwkunde op de TU in Delft en ik moet wat berekeningen uitvoeren omtrent een kart. Ik kom er alleen niet uit, en ik vroeg me af of jullie mij konden helpen. Het volgende gaat niet om mijn kart, maar is een voorbeeld opgave. Ik denk als ik dit snap, ik ook verder kan met mijn werk.

Welk gemiddeld vermogen P (kW) is nodig om de Formula air racing car in 7 sec te versnellen tot 70 km/h? Ga uit van een totale massa van 160 kg, een wieldiameter van 0.33 m en dat 60% van de totale massa wordt gedragen op de achterwielen. Alleen de achterwielen worden aangedreven. Rolweerstand en luchtweerstand worden hier buiten beschouwing gelaten.

Antwoord: 4.32 kW

Ik heb al wat geprobeerd met deze formule:

Geplaatste afbeelding

Waarbij:

m=160*60/100=96
v2=70/3.6=19.44
v1=0 (je trekt op uit stilstand)
dt=7

Maar als ik dat vervolgens invul kom ik niet op 4.32 uit. ](*,) Ik snap niet wat je met de wieldiameter moet doen. Misschien is v2 wel een hoeksnelheid --> hoeksnelheid*omtrek=19.44 Maar als ik dat doe kom ik nog steeds niet uit. Heeft iemand een briljant inzicht :eusa_whistle: dat hij/zij met mij wil delen. Bij voorbaat dank.

Marc

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 december 2009 - 14:24

m=160*60/100=96

geen idee waarom je die 60% meeneemt.
m is gewoon 160 kg, punt uit, hťťl die kart moet worden versneld. Al die andere rimram doet er niks toe, is op zijn best nodig voor subopgaafjes die erachteraan komen. (bereken welke kracht de wielen op het wegdek moeten zetten, of er slip op zal treden etc)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....